Smakebit på en søndag: 1984

Smakebit på en søndag #5

På tide med «Smakebit på en søndag» som er en fast spalte hos Flukten fra virkeligheten . Hvis du vil være med skal du ta opp boken du leser for øyeblikket hvor du  velger ut et par setninger eller  et sitat (uten å avsløre for mye av handlingen). Legg så lenkentil innlegget  igjen her med de andre bidragene til denne søndagens «Smakebit på en søndag».


Jeg har begynt å lese på klassikeren «1984» av George Orwell og har ikke kommet så særlig mye lengere enn et par sider inn i boka. Men skal nok greie skrape sammen en smakebit for dere.

«Det han nå stod i begrep med å gjøre ,var å begynne på en dagbok . Dette var ikke ulovlig (ingenting er ulovlig,fordi det ikke lenger fantes noen lover),men hvis det ble oppdaget ,var det temmelig sikkert at det ville bli straffet med døden,eller med minst fem og tyve år i en tvangsarbeidsleir.»|s. 14

Les flere smakebiter her!

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

16 thoughts on “Smakebit på en søndag: 1984”

  1. Ingenting er ulovlig, men dersom noen oppdager at du gjør noe som ikke er ønskelig, så kan du få dødsstraff… huff… Men jeg likte smakebiten veldig godt, denne skal jeg lese i løpet av året. Jeg skal ha dystopia som tema en eller flere måneder 🙂

  2. Så bra 🙂 hehe. Har vært nysjerrig på denne boka lenge og hørt mye bra om den somsagt. Så da den var ledig på biblioteket måtte jeg bare låne den:)

  3. Fin smakebit, Nina 🙂 Jeg har lyttet til deler av boken men la den litt på vent etter at jeg ved et uhell satte på shuffle på iPoden. Ingenting hang på grep…ikke så rart da sporen plutselig ble spilt av i tilfeldig rekkefølge 😉 he he he.

  4. Takk:) hehe, har skjedd med meg også. Hørte på lydbok på Ipoden,men så hadde jeg greid å legge inn en vanlig sang i selve spillelisten med boka.

  5. Dette er en spennende bok! Anbefaler «Brave new world» (Vidunderlige nye verden) av A. Huxley også, når det gjelder dystopiske klassikere 🙂

  6. Spennende smakebit, har denne på listen over bøker også! 🙂 Har planer om å få lest Brave new world en gang snart, må bare få motivasjon til å begynne. Hehe. (så det var noen som har nevnt den i en tidligere kommentar) 🙂

Legg igjen et svar rett under:

