Bokbloggerturnéen: Stjålet av Lucy Christopher

Tittel: Stjålet : Et brev til han som kidnappet meg.
Forfatter: Lucy Christopher
Oversetter: Heidi Sævareid
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2012
Språk/målform:Bokmål
Innbinding:Innbundet
Originaltittel:Stolen
Antall sider:304
Målgruppe:14-18 år

OM BOKEN:

Hun er 16 år og blir stjålet på en flyplass. Hun er på ferie med familien. Han tar kontakt med henne på flyplassen i Bangkok og spør om han kan få spandere noe å drikke. Det er akkurat som om hun har sett ham før, men hun klarer ikke å plassere ham. Han heller noe i drikken hennes. Viljeløst, som i en døs, blir hun tatt med til Australia. Der ute i den australske ørken har han planlagt og tilrettelagt alt for at de to skal bo sammen. Det er bare henne han vil ha. Og han har villet ha henne siden han så henne i England for mange, mange år siden. Han tenker at bare hun får tid på seg, vil hun elske ham. Og det merkelige er at hun blir glad i ham også – etter en stund.

Boken er forfattet som et brev til han som tok henne fanget. Rystende, skummelt og medrivende skrevet.

Litt om forfatteren:
Lucy Christopher vokste opp i Australia  men bor nå i England.Hun foreleser ved Bath Spa University og tok doktorgrad i kreativ skriving samme sted. Debut romanen «Stjålet» inngikk som en del av denne  graden. Roman er utgitt i 18 land og har fått gnistrende anmeldelser og flere litterære priser.

MIN MENING OM BOKEN:

Da er det min tur til å blogge om boken «Stjålet» av Lucy Christopher som er med i bokbloggerturnéen. I går skrev Mari fra Flukten fra virkeligheten om boken og i morgen er det Silje som skal skrive om den.

Boken «Stjålet» møter vi 16 år gamle  Gemma som er på ferie med sine foreldre da det utenkelig skjer. Hun blir kidnappet fra flyplassen og fraktet til  Australias ødemark hvor hun er helt isolert fra omverden ,og kun er i selskap med mannen som kidnappet henne.

Skriveformatet på boken er formet som et brev og som det står på bak på boken  at den  er et  «Et brev fra ingensteds». Gjennom dette brevet forteller Gemma sin historie og hvordan hun opplevde det å bli revet vekk fra familien ,og hvordan hun takler følelsen å elske noen som kanskje ikke vil henne noe godt.

Selve historien er jo fiktiv og oppdiktet så var det noe med måten forfatteren skrev på som gjorde at det ikke var vanskelig å sette seg inn i bokens historie.

Kidnapping er en realitet i vår verden ,  og når jeg leste denne boka tenkte jeg på Jaycee Lee Dugard som ble kidnappet i USA,og hvor kidnapperen holdt henne i fangenskap i 18 år før hun i 2009 kom til rette. I Østerrike 1998 ble Natascha Kampusch  kidnappet og det var først  i 2006 hun greide å rømme fra mannen som kidnappet henne. Begge jentene har også skrevet en bok om sin opplevelse(Jaycee Lee Dugard skrev boken «Stolen Life» og  Natascha Kampusch skrev boken «3096» ) Så det er mange flere saker som ligner og somsagt gikk tankene til disse sakene når jeg leste boken til Lucy Christopher.

Selve boka er på over 300 sider og er delt opp avsnittsvis. Forfatteren greier å holde på leseren, og denne boken var ikke så forutsigbar som jeg trodde den i utgangspunktet var. Det var flere gang jeg satt litt med hjerte i halsen over hva som ville skje med Gemma. Måten forfatteren beskriver kidnapperen gjør at leseren ikke helt vet hvor de har ham og hva neste trekk er. Foruten det så greier forfatteren å beskrive miljøet rundt hovedpersonen så jeg nesten tror jeg er der med henne.

Skal jeg komme med noe småpirk må det kanskje være at noen ganger hadde forfatteren en tendens til å «skynde» seg og man måtte følge litt ekstra med i enkelte deler av boka. Mulig det kan ha noe med måten boken ble skrevet på,altså i brevformat/dagbokformat.

Denne boken er en bra og sterk  debutbok som har  gjeldende  tematikk.Boken er spennende og har en troverdig historie samt en uforutsigbarhet som gjør den vanskelig å legge fra seg når man først plukker den opp. Absolutt en bok jeg anbefaler videre!

Har du lest boken? Din mening?

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

6 thoughts on “Bokbloggerturnéen: Stjålet av Lucy Christopher”

  1. Det hørtes ut som både en spennende og en skremmende historie. Jeg ble nysgjerrig på boken og setter den på TBR listen. Takk for tips og ha en rikitg fin dag!

  2. Tilbaketråkk: AUGUST 2012 |
  3. Ja, dette må være rystende lesing – selv om historien er oppdiktet. Likevel virker boken spennende som du sier, og jeg kan godt tenke meg å lese den.

    Forresten, fin ny bokblogg du har fått deg 🙂

Legg igjen et svar rett under:

