En bokelskers dilemma

Det er sikkert ikke bare meg som har det «dilemmaet» med å velge ut bøker man skal lese(og kanskje prioritere) når bokhylla bugner av bøker og det er stablet bøker på pulten.Nå har jeg til og med tatt i bruk alle kriker og kroker på pulten min til oppbevaring av bøker.

Jeg har alltid vært en bokelsker av natur og nå som jeg også har begynt å jobbe på biblioteket der jeg bor så hender det at noen bøker blir med i veska hjemover selvom jeg har X antall bøker som roper på å bli plukket opp fra bokhyllen.

Det siste har jeg vært litt «vingle-per» og ikke klart å holdt meg til én bok. Nå vingler jeg mellom 4 stykker og når det dumper ned bokeksemplar i postkassen hender jeg «bare» skal sjekke ut boka . Kanskje lese en side eller noe som igjen blir til noe mer.

Ingen bokelsker er den sammen og vi har alle ulike måter å forholde oss til den voksende boksamling. Men det jeg lurte på var om noen hadde noe kloke ord å komme med ? Kanskje på råd til hvor mange bøker man kan lese eller om det er noe måte  å «trene»  opp tempoet man leser så man kan lese flere bøker?

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

9 thoughts on “En bokelskers dilemma”

  1. Jeg tror ikke jeg har noe godt råd å komme med, for jeg leser somregel også flere bøker om gangen. Jeg velger meg neste bok stort sett etter lystprinsippet, slik lir de fleste bøkene lest etterhvert. Noen tar det selvfølgelig lenger tid med enn andre, og de som havnet på bånn av lista hver gang blir som regel ikke lest i det hele tatt (Jeg leverer feks uleste bøker tilbake til biblioteket noen ganger i året :-))
    Når det gjelder lesehastighet så kan den absolutt trenes opp, det finnes egne bøker som lærer bort det. Men om det er det riktige å begynne på når du samtidig skal studere er jeg ikke så sikker på. Jeg tror det er et ganske krevende prosjekt 🙂
    Ønsker deg en fin leseuke!

    1. Nei, tror kanskje det å trene opp lesehastighet kommer kanskje til jul eller noe:) Hvis det er er en krevende prosjekt tror jeg venter litt:) Men skal sjekke det ut:) takk for tips! Velger også bøker etter lyst prinsippet:) Bunken med bøker lånt fra biblioteket begynte å vokse på rommet mitt så jeg tok meg litt i «nakkeskinnet» og leverte inn et par bøker som jeg ikke ville få lest.:) hehe

  2. Jeg hadde trengt omtrent 10timer ekstra lesetid i døgnet. Med enorme mengder pensum og en bokstabel av romaner som bare blir større og større kan de tildelte 24 umulig strekke til. Jeg har ikke stort annet å bidra med en lykke til 😛

  3. Jeg har heller ingen gode råd å komme med, er stort sett i samme båt med bokstabler rundt om og flere bøker på gang samtidig. For tiden leser jeg i Lesesirkelen 1011-bøker og da har jeg en bok i måneden som leses uten at jeg helt har valgt den, ellers blir det litt hipp som happ 🙂

  4. Skjønner godt at det kan være vanskelig å holde seg til en bok, også får man en annen en man heller vil lese. Har gått i den fella mange ganger, og da har den boka som ble lagt til side aldri blitt lest. Jeg holder meg i alle fall til en bok om gangen, ellers blir ingen lest ut.

    1. Er nok lurt det å forholde seg til en:) Jeg skal prøve å få begynt med det,men er så maaange bøker jeg vil lese. Det blir jo automatisk mindre bøker nå som pensum er i fokus,men prøver å få lest litt så jeg få litt avbrekk fra pensumet.

Legg igjen et svar rett under:

