21/12 av Dustin Thomason

Tittel: 21/12
Forfatter: Dustin Thomason
Oversettere: Kari og Kjell Risvik
Forlag: Pantagruel
Utgitt: 2012
Format: Innbundet
Språk: Norsk(bokmål)
Antall sider:?*
Kilde: Mottatt leseeksemplar fra forlaget

*den utgaven jeg hadde var bare manus og var på rundt 240 sider eller så.

OM BOKEN:

I mange tiår har 21 desember 2012 stått for dommedag. Det er datoen, hevder dommedagsprofetene, da den gamle Mayakalenderen spår at verden går under.

Bare to uker før dette, er alt rolig i Los Angeles. Dr Gabriel Stanton følger sine faste morgenrutiner på vei til jobben ved laboratoriet hvor han forsker på uhelbredelige virussykdommer. Dagens første telefon er fra en lege på et sykehus i Los Angeles Hun mener de har et akutt tilfelle som Dr Gabriel Stanton bør se på. Samtidig Manu Chel, ansatt som forsker ved Getty Museet, forstyrret av at en uvelkommen, desperat besøkende dytter en bag i hendene hennes. Denne baggen inneholder noe fra det svarte antikvitetsmarkedet. Manu Chel er amerikansk kvinne med bakgrunn fra Guatemala, og regnes for å være landet yngste stjerneforsker innen Mayastudier.

Innen dagen  er over må Dr Stanton hanskes med en pasient som har symptomer som er gåtefulle og skremmende selv for en av verdens fremste eksperter på sjeldne infeksjoner.  Og Chel har fått en urgammel gjenstand som på uforklarlig vis har overlevd århundrene: En uvurderlig Mayakodeks som stammer fra Mayanes tapte by –nettopp der hennes egne forfedre en gang bodde. Denne gamle håndskriften ble ført i pennen, i all hemmelighet, av en kongelig skriver,  og synes å inneholde svaret på hennes livsverk og en av historiens største mysterier: hvorfor ble Mayariket borte over natten.

Plutselig virker det som om vår egen siviliasjon kan lide samme skjebne. Med bare få dager til 21 desember 2012, må Stanton og Chel jobbe sammen før tiden renner ut.

LITT OM FORFATTEREN:

Dustin Thomason (f. 1976) er en amerikansk forfatter, tidligere kjent for å ha medforfattet boken The Rule of Four med barndomsvennen Ian Caldwell. Han studerte antropologi ved Harvard, samt medisin og businessadministrasjon ved Columbia University. Han bor for tiden i Los Angeles, California, der store deler av 21/12 finner sted.

MIN MENING:

Denne boken har jeg endelig fått somlet meg til å lest ferdig. Ikke fordi den var kjedelig eller noe,men at jeg har det med å vingle mellom flere bøker samtid og som alltid er det noen som blir glemt. Men når jeg tok fatt på den var den vanskelig å legge fra seg igjen.Den utgaven jeg hadde for hånde var et manus og den hadde ikke fått en språkvask eller fått noe illustrasjoner.

Bokens handling foregår rundt 21/12 hysteriet og hvordan enkelte folk tror at verden går under den 21.desember 2012 ettersom Mayaenes langtidskalender slutter på den eksakte datoen. Midt i Los Angeles bryter det ut et virus som sprer seg fort og skaper panikk. Dr. Stanton må samarbeide med en ekspert  som er ansatt på Getty Museumet for å finne en kur mot dette viruset før den dreper flere folk. Svaret ligger i en gammel Mayakodeks.

Personlig er jeg veldig tvilende på at jorden går under i desember,men det hindret ikke meg å ta inn scenarioet som forfatteren skriver om. Selve historien begynner litt saktig før den tar seg opp etterhvert som kapitlene flyr unna. Foruten det er hovedpersonene som dukker opp i boken ( Dr.Stanton og Chel) troverdige selvom enkelte andre personer som dukker opp iløpet av de over 200 sidene, litt mindre troverdig og ikke så «dype».

Iløpet av boken dukket det noen vitenskapelige begreper og prosesser som jeg klødde meg litt i hodet av ,men det var ikke så stor del av boken til at det utgjorde noe særlig problem for min del . Forfatteren har virkelig satt seg inn i de ulike prosessene og det virker som han kan en del om temaet.

I det store og hele har Dustin Thomason skrevet en ganske god thriller med et gjeldende tema. Spenningen er nesten til å ta på  og føle på iløpet av boken og det var et punkt jeg lurte på hvordan hovedpersonene skulle redde dagen. Altså ikke så forutsigbar som jeg hadde forventet meg!. Altså du trenger ikke å være helt «new age» typ person som tror på verdens undergang for å plukke opp denne boken og sluke den opp. Liker du gode spenningsbøker så er denne midt i blinken for deg!

HAR DU LEST BOKEN? DIN MENING?

 

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

10 thoughts on “21/12 av Dustin Thomason”

    1. Boken er ganske interesant og har et spennende plott:) Det er en film som heter 2012 med john cusak eller hva han heter i hovedrollen. Den kom ut for et par år siden tror jeg. Men den var jo ikke direkte med datoen 21/12,men at verden begynte å falle sammen.

  1. Jeg har ikke lest boken, den står på skal-lese-listen ennå -. men det høres ut som en spennende historie! Det er nok mange som gruer seg litt til datoen…selv tror jeg ingenting på det, men tenker det er interessant å lese om 🙂

    1. Så fint at du slenger den på skal-lese-listen:) Er et spennende plott:) Tror jeg må lese den ferdig utgaven ettersom den jeg har er ikke språkvasket eller noe illustrasjoner. Eller det virker som det skal være noe iløpet av boka:)

      1. Vel, da skal jeg passe på at jeg leser den ferdige utgaven for å få med mest mulig 🙂

        Elskede av Toni Morrison er en fantastisk bra bok, anbefaler den på det varmeste!

        Krim har det dessverre blitt lite av, jeg holder på med Forsyte-sagaen og har mer enn nok med det. Ja, og pensum. Det er som du sier; litt vanskelig overgang fra å kunne lese romaner når en ville og til å ha knapt med tid til det. Hypnotisøren kunne jeg tenke meg å lese, men det blir vel til at jeg ser filmen først.

  2. Jeg har ikke lest den enda, men fikk veldig lyst nå! Selv om jeg også er skeptisk til at verden går under i 2012, så merker jeg at jeg blir tiltrukket av dommedags bøker 😛

    1. Blir også litt tiltrukket av dommedagsbøker:) De som virkelig er gode er vel de som får nesten en skeptiker til å tro på dommedag:) ikke at det kommer til å skje med meg (ennå:P ) hehe

  3. Da skal jeg sjekke ut boken når tiden er inne til å lese den, akkurat nå er leselisten altfor lang (hehe, du vet hva jeg mener)…
    Morrison er absolutt å anbefale 🙂

    1. hehe, skjønner den:) Min liste er lang og vokser stadig:) På jobben tikker det inn nye bøker og mange ser interessante ut:) Det er sjelden at jeg nå etter å jobbet rasker med meg en bok eller to:) hehe

Legg igjen et svar rett under:

