Miss Peregrine og Øyas hemmelighet

Tittel: Miss Peregrine og Øyas hemmelighet*
Org.tittel: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Forfatter: Ransom Riggs
Oversetter: Torleif  Sjøgren-Erichsen
Forlag: Schibsted
Utgitt: 2012
Format: Innbundet
Språk:Norsk (bm)
Antall sider: 416
Kilde: Lånt på bibliotek

Forfatterens hjemme side

*Første bok i en bokserie(Neste bok kommer ut i 2013)

OM BOKA:

En mystisk øy skjult i tåken. Et forlatt barnehjem invadert av krypende edderkopper og rotter. En låst koffert full av gamle fotografier. Og en veldig nysgjerrig tenåring med et digitalt kamera og all verdens tid. En forferdelig familietragedie tvinger 16 år gamle Jacob til å reise til en øy utenfor kysten av Wales, der han gjenoppdager et forlatt barnehjem. Hva slags sted er dette egentlig og hvem er Miss Peregrine? Mens han utforsker det forlatte huset, skjønner han at barna som en gang bodde der – blant dem hans egen bestefar – var mer enn bare spesielle. De kan til og med ha vært farlige. Og de kan fortsatt være i live … Denne fantasyboken, som er den første i en serie, gir deg frysninger nedover ryggen!

MIN MENING OM BOKEN:

Bedre sent en aldri sier jeg kanskje litt ofte i det siste,men nå som skolen med sine eksamener som nærmer seg og prosjektfremføring, blir det ikke så mye tid til å skrive om de ulike bøkene. Jeg håper å få kommet ajour med forrige månedens bøker,men håpe det går bra at de kommer i rykk og napp.

Boken «Miss Peregrine og Øyas hemmelig» tok jeg med meg fra jobben en dag i forrige måned og ble helt slukt opp av den litt merkelig historien om Miss Peregrine og Øya. Jeg husker å lest en omtale om boken og ble nysjerrig på den,men ikke helt nok til å at jeg leste den med en gang den kom ut.Men nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg ventet så lenge! Nå skal boken filmatiseres med Tim Burton som regissør. Skulle ikke forundre meg om Johnny depp får noe med det gjøre ettersom han og Burton har jobbet mye sammen.

Boken handler om 16 år gammel Jacob som etter en forferdelig og traumatisk familietragedie reiser til en øy uten for kysten av Wales sammen med sin far. På den øya bodde bestefaren hans på et barnehjem etter krigen som nå er ganske falleferdig. Men det er noe ved det som trekker Jacob til det og med bestefarens merkelige beretninger om barnehjemmet & bilder fra den
tiden i bakhodet begynner merkelig ting å skje.

Selve rammeverket for historien er jo de merkelig og forunderlige bildene som dukker opp i boken der det kreves. Enkelte av bildene er sånn at du blir frysninger og stemningen er nesten til å ta og føle på etterhvert som historien tar seg opp. Bokas 416 sider flyr unna når du for hvert kapittel nærmer deg svaret på øyas hemmelighet. Dette var en av de bøkene som jeg
virkelig hadde problemer med å legge fra meg og leste nesten til øyelokkene mine måtte holdes oppe fyrstikker.

Jeg har det med å ikke oppdatere meg om hvorvidt bøker er i en bokserie eller ei før jeg stuper inn i historien.Så når slutten kom synes jeg den var for åpen og brå,men jeg leste i ettertid at Miss Peregrine og Øyas hemmelighet er en på begynt serie.

Kort fortalt er denne boka en spennende start på en fantasy serie som kan nå høyt hvis forfatteren greier å holde samme nivå i bøkene som kommer. Bildene som dukker opp jevnlig i boka er med å skape historien rundt øya. Denne boka vil jeg absolutt anbefale videre til andre  fantasy elskere!

Har du lest boken? Din mening?

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

8 thoughts on “Miss Peregrine og Øyas hemmelighet”

  1. Fin omtale Nina:-) Dette var en merkelig og spennende bok, jeg visste heller ikke at dette var første bok i en serie før jeg var begynt på boken. La ut omtale på denne i går. Gleder meg både til bok nr to og ikke minst til filmen.

  2. Denne som film, så stilig:) Håper Johnny blir med. Litt rar film trenger en litt rar person med:) Likte boken kjempegodt! Storkoste meg med den og det gikk veldig raskt å komme seg gjennom den. Gledet meg også veldig til hver gang jeg kom til ett bilde å studere. Slukte den på null komme nix:) Fint at du likte den også!:) Lykke til videre med studiene!

    Ha en fin kveld!

Legg igjen et svar rett under:

