Agnes i senga av Heidi Linde

8205443483Tittel: Agnes i Senga
Forfatter: Heidi Linde
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2013(2.opplag)
Språk: Norsk(bm)
Format: Innbundet
Antall sider: 264
Kilde: Lånt på bibliotek

OM BOKEN:

Varm og humoristisk roman om Agnes som blir forlatt av kjæresten og flytter inn i farens leilighet.Agnes lukker øyene og ser for seg begravelsen sin. Det er det samme hver gang. Den fullsatte kirka, den hvite kista nesten skjult under overdådige kranser, blomstene som strekker seg hele veien nedover midtgangen, den lille trykksaken i eksklusivt papir med et fordelaktig fotografi av henne selv på forsiden; smilende og livsglad, et hjerteskjærende gjensyn med dette unge mennesket som så meningsløst skulle bli revet bort.Man kan dø av sorg også, tenker Agnes, det har hun lest et sted.Agnes er 32 år, hun er blitt forlatt av kjæresten og flytter inn i farens leilighet. Her er hennes liv.

MIN MENING OM BOKEN:

«Agnes i senga» av Heidi Linde handler om den 32 år gamle flyvertinnen Agnes som etter et hardt brudd med kjæresten sin flytter inn til en av farens leiligheter for å slikke sine sår og komme over bruddet. Lite vet hun hvor hardt det egentlig blir og vi som lesere blir fluer på veggen når Agnes plukker opp bitene og begynner å lege sårene med hjelp av en far som ikke helt vet hvordan å ordlegge seg, en bror som prøver sitt beste å hjelpe til og nokså utsette (og humoristiske) vendinger blir går det ikke helt på skinner.

Boka er  en lettvekter og med sine 264 sider kombinert med en bra fortellermåte (og historie) drives historien fremover. Vi følger med som fluer på veggen somsagt når Agnes på sin helt spesielle måte prøver å lege sårene etter bruddet. Hun prøver ulike metoder som både kan virke merkelig og fåfengt.

Boken veksler mellom nåtid og fortid hvor da fortiden med kjæresten som er i fokus. Men det er ikke bare det som blir behandlet i boken,men noe dyptliggende som kommer til overflaten etterhvert som hun prøver å komme over kjæresten.

Selvom boken kan bli litt forutsigbar til tider hjelpes den ad med humoristike hendelser og bra språk i boken. Nå har jeg levert tilbake boken på biblioteket så jeg har ikke noe eksempler å vise til,men skal nok låne den igjen å fylle inn med eksempler etterhvert.

Kort og greit vil jeg si at denne boken kommer til å bli en  typ «ta-med-på-stranden» lektyre denne sommeren. Bokas tema er kjærlighets brudd og hvordan å finne seg igjen etter det. Med  humor blandet inn mellom det alvorlige, blir boka en du leser lett,men ikke glemmer fort. Kan vel nesten kalle det en «chick-lit» bok.

Absolutt en bok jeg anbefaler til alle!

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

8 kommentarer om “Agnes i senga av Heidi Linde”

  1. En fin omtale! Jeg har denne boken i skal lese hyllen min og fikk virkelig lyst til å lese den nå. Men først må jeg gjøre meg ferdig med 1001 boken; Storm i juni.

    SV: Jepp, det var meg 🙂 Helene (som ga deg hilsenen) hadde praksisperiode på biblioteket jeg jobber på. Hun er også blant våre faste vikarer i ferien så jeg kjenner henne ganske godt 🙂 Jeg spurte henne om hun visste hvem du var og når hun gjorde det måtte jeg sende en hilsen. Morsomt med felles kjente :-)!

  2. Denne har jeg akkurat lest og jeg synes den var grei nok. Ingen stor favoritt, men den var til tider ganske morsom! Enkel og en fin bok å lese på stranda i sommer!

Legg igjen et svar rett under:

