Mokka av Tatiana de Rosnay

9788242154507Tittel: Mokka ( Org.tittel: Moka)
Forfatter: Tatiana de Rosnay
Oversetter: Gøril Eldøen
Oppleser: Ingrid Bergstrøm
Forlag: Lydbokforlaget
Format: Digikort(Lydbok)
Spilletid:06:55:33
Utgitt: 2012
Kilde: Lånt på bibliotek

OM BOKEN:

Om morskjærlighet, løgner og skjørheten i livet. Med varme og humor beskriver Tatiana de Rosnay svakhetene i menneskelige relasjoner i en verden som dreier seg om håp og ønsker.

Justine lever et stille og rolig liv med sin familie i Paris inntil en dag tilværelsen snus på hodet. Sønnen Malcolm på 13 blir overkjørt og havner i koma. Føreren av bilen fortsetter i høy fart, og øyevitnene rekker ikke å notere hele bilnummeret. Tiden som følger er preget av sorg, sjokk, frykt og sinne – mot sjåføren som stakk av og mot politiet som ikke prioriterer saken. Justine bestemmer seg for selv å ta opp jakten på sjåføren, mot ektemannens vilje. Ved hjelp av tips fra en politimann kommer Justine på spor av Eva, eieren av den mokkafargede mercedesen. Hun konfronterer henne med det som har skjedd og oppdager den smertefulle sannheten bak Malcolms ulykke.

MIN MENING OM BOKEN:

Jeg begynner å bli mer og mer vant til å høre på lydbøker og bruke digispilleren min flittig og «Mokka» ble min andre digibok jeg hørte på, og takket være en super oppleser og selvsagt en bra skrevet bok ble dette en «lytter/leseopplevelse» jeg satte veldig pris på.

Som lesere blir vi dratt inn i handlingen som kretser Justine en kvinne som kombinerer familielivet og jobb omhverandre,og som brått en dag blir revet ut av sin normale dagligliv da hennes 13 år gamle sønn blir på kjørt og hvor føreren av bilen stikker fra åstedet. Fra det punket faller Justines tilværelse sammen og jakten på den som kjørte på hennes sønn blir altoppslukende.

Det er nettopp denne «altoppslukende» delen av Justine som utfolder seg gjennom boken og den er å ta og føle på. Det er kanskje pågrunn av oppleseren Ingrid Bergstrøm som bringer inn noe i bokas handling. Sønnens ulykke skaker ikke opp bare familielivet og dynamikken i  ekteskapet hennes,men gjennom hele boken tar Justine en tur «Down the memorylane». Skal ikke komme med spoilere her. hehe

Tatiana de Rosnay greier å holde «spenningen» oppe gjennom hele boken føler jeg og før jeg begynte  å «leste» boken fryktet jeg kanskje at den kunne bli langdryg,men den ble ikke det. Jeg er vanligvis ikke den som hører så ofte på lydbøker. Mest av den grunn at jeg lett irriterer meg over oppleserne og deres stemmer. Høres kanskje litt merkelig at jeg investert i digispiller,men det er et ledd for å bli mer glad å høre på lydbøker og det kan jeg si jeg har blitt iløpet  jeg kjøpte digispilleren.

Kort oppsummert er «Mokka» en sterk og gripende roman om en mors ubetingende kjærlighet. Hvordan en ulykke kan påvirke både familien,men hvordan den kan rive i ekteskapets sikre lenker. Historien drives fremover av jakten på den skyldige og det kombinert med bra fortellerspråk gjør boka til en bra leseopplevelse. Absolutt en bok jeg anbefaler videre!

 

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

3 thoughts on “Mokka av Tatiana de Rosnay”

  1. Jeg har ennå ikke lest noe av Tatiana de Rosnay, men har Huset du elsket stående i bokhyllen. Mokka kan jeg også godt tenke meg å lese, takk for bra omtale 🙂

Legg igjen et svar rett under:

