Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen

8203215513Tittel: Kvinnen i buret (org.tittel: Kvinden i buret)
Forfatter: Jussi Adler-Olsen
Oversetter:Erik Krogstad
Forlag: Aschehoug
Utgitt:2011
Språk: Norsk(bm)
Format: Pocket
Antall sider: 398
Kilde: Kjøpt selv

Om boken:
Den unge folketingspolitikeren Merete Lynggaard er forsvunnet. Politiet setter i gang en etterforskning – men uten resultat. Først da kriminalinspektøren Carl Mørck får ansvar for Avdeling Q, politiets nye avdeling for uløste saker av særlig grov karakter, skjer et gjennombrudd i etterforskningen. Dette er første bok om Avdeling Q.

MIN MENING OM BOKEN:

Da var det på tide å få skreve en omtale her på bloggen. Tiden flyr unna med skolearbeid,innlevering og jobb så bokbloggen har vært litt nedprioritert og kommer nok til å være det fremover ettersom eksamen er om 1 måned. Men nok skoleklaging.hehe
Denne boken kjøpte jeg før påske ferien og hadde bestemt meg for å lese denne her ferdig da. Men jeg fikk ikke gjort det før 2 uker etter påskeferien. Ikke pga at den var kjedelig eller noe,men skolen kom i veien og forkjølelse. Når det er sagt må jeg herved underskrive at jeg er en ny tilhenger av Jussi Adler-Olsen og ikke minst «Carl Mørck». hehe

Boken kretser rundt forholdsvis Carl Mørck , en hardbarka og god etterforsker som ikke alltid har det med å gå rundt grøten og den forsvunnende folketingspolitikeren Merete Lynggaard som forsvant 5 år forut før «nåtiden» i bokas handling. Carl Mørck får en ny flunkende avdeling kalt «Avdeling  Q» oppi fanget med beskjed om å løse såkalte «cold cases» eller uløste saker. Saken til Merete fanger hans interesse og snart begynner han og hans nye «partner» Assad å nøste opp i trådene rundt forsvinningen Merete Lynggaard.

Jeg har lenge hatt til gode å sjekke ut forfatterskapet til Jussi Adler-Olsen og etter å hørt mye bra om bøkene om «Avdeling Q » tok jeg kjøpte første boken i serien om Carl Mørck. Det var et kjøpt jeg ikke angrer på .

Det er sjelden jeg blir så dratt inn i en krimbok som med denne her. Selvom handlingforløpet er annerledes ifht andre krimbøker med at Mørck etterforsker en «cold case» og ikke en aktiv sak med et nylig begått drap og flere som kommer. Boka veklser mellom «fortid» hvor vi lesere får et innblikk i Merete Lynggaard sitt liv opp mot forsvinningen og videre utover i boka. «Nåtid» perspektivet er i 2007 og vi følger Carl Mørck der han prøver å tilpasse seg etter en skuddveksling på jobb som krevde én god kollegaes liv og annen kollega ble lam. Når han først får ansvar fra «Avdeling Q» er han ikke noe særlig glad og virker litt likegyldig.Men når han  begynner å snuse i Merete Lynggaard saken oppdager han at ting ikke er som det skal være ,og etterforskerne som hadde saken for 5 år siden ikke gjorde jobben sin.

En ting jeg må si er at jeg likte godt Carl Mørck som hovedpersonen og jeg glemte nesten at han var en fiktiv person underveis. Selvom han føyer seg litt inn i den a-typiske «Jeg-følger-min-egen-vei -og-bryr-meg-ikke-helt-om-hva-andre-sier» etterforsker type, føler jeg Mørck har litt mer å gi. Han virker som en kald og tøff fyr om er litt «careface»(for å bruke  det uttrykket») mot folk og andre kollegaer, så bryr han seg innerst inne. Det virker som han har bygget opp en slags mur som han stenger folk ute med og lar ikke folk bli helt kjent ham. Nå har jeg ikke lest mer en 1 bok med han som hovedperson,så jeg skal ikke gjøre opp noe mening om hans som «person». Men det virker som forfatteren har skapt en karakter med flere ulike sider som vi lesere ikke helt ennå har blitt kjent med ennå. Mot slutten (uten å komme med spoiler) er det en scene hvor jeg måtte felle en del tårer. Mulig jeg var på det tidspunktet litt forkjølet,sliten og en smule «snart tante rød» emosjonell»hehe.

Hvis jeg skal komme med litt småpirk må det være at måten boken ble lagt opp på ,at den veksler mellom «fortid» /»nåtid» gjør at det tar bitte litt tid å komme inn i bokas handling. Men når det er først er gjort er dette en bok som er vanskelig å legge fra seg og for min del ble det en del netter med manko på søvn.

«Kvinnen i buret» er en spennende og sterk start på en serie med Carl Mørck i spissen. Bokas nesten 400 sider flyr unna når man først kommer i gang og da er den umulig å legge den fra seg. Absolutt en bok jeg anbefaler for krimelskere!

Lest boka? Din mening?

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

10 thoughts on “Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen”

  1. Jeg er så enig! Jeg har tatt med Marco-effekten med hjem, men lar mannen min lese den først. Det er ikke så enkelt å vente på at han skal bli ferdig som jeg hadde trodd 🙂 Jeg liker også Carl Mørk, men har også falt for Assad, han er en spennende fyr. Ikke minst lurer jeg på hvor han kommer fra og hva han har gjort før!

    1. hehe, er herved et medlem i adler-olsen fanklubb:) har fjernlånt bok nr 2. men den er det vente liste på,så det klør litt i fingrene etter å kjøpe den:) Studiene går bra, men begynner å gå inn i en hektisk «Pugge-til-eksamen» periode:)

  2. Jag tyckte den var jättebra och trots att det var över ett år sedan jag läste den kommer jag ihåg nästan allt. Den var lite läskig! Jag har faktiskt precis lånat ut den till mamma som frågade efter lite spänning 🙂

  3. Denne har jeg lest og syntes var ufattelig spennende:) Gleder meg til å ta fatt på neste bok i serien til høsten…hvis jeg greier å vente…for den neste boken går litt å gnager litt i bakhode. Heldigvis skal jeg snart lese Politi, så kan kanskje være en god sutteklut i mellomtiden:)

    Vil også bare si at jeg har utfordret deg på bloggen min, håper du tar utfordringen. Likte den selv:)

    1. Helt enig med deg! Likte Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen godt og har satt opp bok nr 2 i serien om avd.Q på ønskeliste til bursdagen min:) Du får kose deg med Politi i mens:)

      Koselig med utfordringer, skal selvsagt ta den:) takk:)

Legg igjen et svar rett under:

