Inferno av Dan Brown

0 Tittel: Inferno
Forfatter: Dan Brown
Oversetter:Sverre Knudsen
Forlag: Bazar
Utgitt: 2013
Format: Innbundet
Språk: Norsk (bm)
Antall sider:541
Kilde: Kjøpt selv

OM BOKEN:

I hjertet av Italia trekkes ikonografen Robert Langdon inn i en spennende verden som sentreres rundt et av historiens mest fascinerende, mørke og mystiske litterære mesterverk, Dantes «Inferno».

Langdon settes opp mot en skremmende motstander og slåss med koder og symboler som fører ham dypt inn i klassisk kunst, hemmelige korridorer og avansert vitenskap.

Gjennom en heftig jakt hvor det er umulig å fastslå hvem han kan stole på, sliter Langdon med å finne svar før det er for sent, og verden blir ugjenkallelig forandret

MIN MENING OM BOKEN:

Når jeg fikk nyss om at det var en ny Dan Brown roman på vei til å bli utgitt begynte jeg å telle ned dagene til den kom ut her i Norge. Jeg har likt de tidligere bøkene som Dan Brown har skrevet om «Robert Langdon» og denne måtte jeg ha til odel og eie. Jeg forhåndsbestilte den og ventet som en liten unge på juleaften til den skulle dette ned i postkassen min. For å si det sånn; det var verdt vente tiden!

Nok igjen havner vår kjære venn Robert Langdon i trøbbel og denne gangen blir hans liv utsatt for fare, og han må igjen finne svar i koder og symboler for å redde verden.
Svaret finner han han dypt inn i klasssisk kunst, gamle og hemmelige korridorer og avansert vitenskap.

Man kan kanskje bryne litt på nesen og si at Dan Brown kanskje vender tilbake til kjent territorium hvor gåter og symboler er gjemt i både kunstverk og litteraturen. Dette er kanskje grunnbasisen i Browns romaner generelt,og ikke minst Inferno. For min del gjør ikke det noe at Robert Langdon nok igjen prøver å redde dagen ved hjelp av sin kunnskap til koder og symboler. Jeg synes Dan Brown ikke skuffer oss «Robert Landgon» fans og bringer nok en heseblesende spenningsroman hvor det kommer tvister rundt hver hjørne.

Han får oss lesere til nok en gang sitte å kanten av stolen av spenning og språket  samt handlingen er drivende.  Det var flere ganger hvor jeg ble rett og slett «tatt på senga» av de ulike tvistene og det var mange netter hvor jeg lå våken til 2-3 tiden fordi boken var vanskelig å legge fra seg. Man kan si med sikkerhet boken ikke er forutsigbar!

Boken er ikke den minste slaget og man kan nesten si at boken er nesten som et digert garnnøste som Dan Brown på en bra og finurlige måte nøster opp. Som nevnt ovenfor har boken et bra driv og det er alltid noe som skjer. Dette kombinert med at boken har korte  kapitteler gjør boken til en du lett sluker opp på et par dager eller så.

Denne boken er absolutt en bok jeg anbefaler videre til alle som elsker krim,spenning og en thriller i ny og ne. Denne boken tar deg med til Italia og et dypdykk i klassisk kunst og historie. Dan Brown er virkelig en mester til å blande inn  historie og kultur inn med plottet i romanene hans og det er noe jeg liker godt.

Har du lest boken? Din mening?

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

3 kommentarer om “Inferno av Dan Brown”

Legg igjen et svar rett under:

