Katakombens hemmelighet av Tom Egeland

Titte9788203255830_Egeland_1l: Katakombens hemmelighet
Forfatter: Tom Egeland
Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2013
Språk: Norsk(bm)
Format: Innbundet
Antall sider: 248
Kilde: Leseeksemplar fra forlag

OM BOKEN:

Gamle myter, mørke katakomber og mystiske forbindelser. Tom Egeland har skrevet sin første spenningsroman for ungdom.

En romersk katakombe. En magisk amulett.
14 år gamle Robert blir med moren til Roma for å utforske en katakombe – en gammel gravplass. En kveld tar han seg ned i katakomben. Alene. Tror han.

En religiøs profeti. En mystisk munkeorden.
I hundrevis av år har munkene i Domini Canes-ordenen lett etter Den hellige stjerne. Endelig er de på sporet. Jakten fører dem til Norge – og til Robert.

En gutt. En gåte. En hemmelighet.
«Katakombens hemmelighet» er en intens spenningsroman om livets – og dødens – største gåter.

MIN MENING OM BOKEN:

Denne omtalen skulle for lengst ha vært publisert ettersom jeg lest denne ut før sommerferien startet,men som jeg alltid sier; bedre sent enn aldri.

Da jeg mottok denne boken i postkassen min gledet jeg meg til å lese den og jeg kunne nesten ikke vente med å få begynt på den. Jeg kan ikke skryte på meg å lest noe særlig annet av Egeland enn «Ulvenatten»,men hadde store forventninger til denne boken for det. Da siste siden av boken var igjen ble jeg en smule skuffet.

I boken møter vi 14 år gamle Robert som blir med moren sin på en utgravning og denne utgravningen skal senere åpne uante dører for Robert. Funnet i utgravingen gjør at de senere befinner seg i Roma og dens katakomber for å undersøke hva som befinner seg nede som kan ha tilknytning til skattefunnet i Norge. En dag gjør Robert en oppdagelse som senere skal føre at  både han og moren i fare.

Selve premisse og bokens plott i det hele virker spennende og intenst,men når man går nærmere i sømmene ser man at alt ikke er  som det skal være. Selve handlingen bærer preg at den er for forutsigbar og det kombinert med ulike faktabokser som forfatteren plasserer i forbindelse med at «hovedpersonen» skriver en skoleoppgave gjør at teksten (for min del) blir for oppdelt.

Jeg følte bokens plott og tematikk har blitt brukt så mye før i denne sjangeren og jeg følte meg ikke «overrasket» som jeg ønsker å bli når det kommer til denne sjangeren. Greit nok at de fleste bøkene innenfor sjangeren bærer preg av en viss «formellitteratur» derav den har enkelte kjente elementer som gjør at den hører hjemme der den gjør, ,men som oftest er det noe unikt med hver av bøkene som gjør at den skiller seg ut i mengden. Det følte jeg ikke at denne gjorde.

Denne boken passer nok for den aldersgruppen den er ment for og det er kanskje noe med at jeg hadde litt for høye forventninger til boken forut som gjør at jeg satt igjen litt skuffet etter jeg var ferdig med boken.. Men jeg skal ikke bare komme med negative ting om boken.  Jeg synes Egeland skriver bra og det er språket i boken holder en bra flyt ,og er passe for aldersgruppen den er tiltenkt. Foruten at plottet og handlingen var litt for forutsigbar  for min smak følte jeg Egeland greide å holde på spenningen gjennom hele boken,så det er ikke en kjedelig bok i den forstand.

Selvom boken ikke helt falt i smak for min del skal jeg ikke si at andre vil like den. Har lest mange ulike omtaler om boken og alle har sine egne meninger om boken(både positive og negative). Så jeg kan ikke si at jeg trykker boken varmt om brystet og anbefaler den på det sterkeste,men anbefaler den for de som er kanskje ikke har lest så mye innenfor fantasy/spenningsjangeren som gjerne vil ha noe «enkelt» i starten.   Boken er ikke en tungtvekter i sin sjanger,men en lettlest sådan .

Lest boken? Din mening?

Rop ut i kommentar feltet hvis du har skrevet omtale om den, så kan jeg linke til den her. Alltid fint med ulike synspunkter om en bok!:)

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

3 thoughts on “Katakombens hemmelighet av Tom Egeland”

  1. Har lest flere bli skuffet over denne boken, synd den ikke innfrir helt. Tror jeg kommer til å lese den på det grunnlag av at jeg liker Egeland som forfatter og alt av han må leses og fordøyes:) Fin omtale var det du hadde skrevet! Har forresten ganske mange anmeldelser jeg skulle lagt ut for lenge siden jeg også. Kos deg masse denne mandagskvelden!

    1. Synes selv det var litt skuffende at den ikke innfridde. Jeg hadde håpet at den ville det ettersom det jeg har lest av Egeland er bra. Kanskje ikke boken var helt min «cup of tea». hehe:) men hvis det kommer flere bøker i samme serien om «Robert» vil gi den en sjanse:)

Legg igjen et svar rett under:

