Det blir pinlig uansett av Tyra Teadora Tronstad mfl.

8203255825Tittel: Det blir pinlig uansett
Forfatter(-e): Tyra Teodora Tronstad og Bjørn Sortland
Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2013
Format: Innbundet(ib.)
Språk: Norsk (bm + nn)
Antall sider: 111
Kilde: Mottatt leseeksemplar fra forlag

OM BOKENS HANDLING:

To av Norges beste ungdomsbokforfattere har skrevet bok sammen! Om Susanne som pleier å ta samme buss som Elias, men plutselig ikke gjør det lenger. Om Elias som sender henne en e-post – og får svar! Om Susanne som forteller at den blå permen der mye av livet hennes er samlet, har blitt stjålet. Om Elias som klarer å stjele permen tilbake for henne. Om deres e-postforhold, og at de en dag avtaler å møtes …

MIN MENING OM BOKEN:

Da denne boken fant sin vei til min postkasse plukket jeg den opp nysjerrig ,og skulle «bare» sjekke ut hvordan den var. Nå som skolen er fullt i gang er det ikke mye  «vanlig» bøker som jeg får tid til. Men for å si det sånn var jeg glad for jeg tok meg tid til å lese denne boken!

Boken kan i de store linjene sammenlignes med «84 charing cross road» av Helene Hanff og selvom både tidsalderen og formatet samtaleutveksling pågår på  er litt annerledes enn ved Hanff sin bok, kan man trekke likhetstrekk mellom bøkene. I boken «det blir pinlig uansett» møter vi «Elias» og «Susanne» som hver sin front lever sitt eget  liv,men pågrunn av busstur og en stjålet blå perm føres de  sammen på det virtuelle planet. Elias sine usikre og til tider åpne eposter får Susanne til å åpne seg mer, og utover boken skapes det bånd over verdensveven.

Boken er delt opp i korte «kapitler» hvor det veksler på å være «Elias» som skriver epostene (på nynorsk),mens «Susanne» svar på epostene blir skrevet på bokmål. Det er en kombinasjon jeg selv ikke har vært borti før og jeg kan si at jeg i starten fant det litt rart,men etterhvert syntes jeg  denne måten å skrive boken på gir det et særpreg. Og for de som ikke er så glad å lese nynorsk kan denne være en grei start.  Vi blir  som lesere kastet rett ut i handlingen og utvekslingene med Elias og Susanne eksalerer etter hvert som sidene flyr unna.

Bokens handlingforløp er ganske kort tatt i betraktning og er på et par måneder hvis jeg ikke husker feil. Man kan jo nesten si at epostene bærer et dagbokpreg ettersom hver av epostene er datomerket og ofte med klokkeslett. Til tider blir det angitt i timer hvor lenge siden det er siden sist epost var mottatt den enkelte osv.

Hvis vi skal ta for oss  språket i boken er det  enkelt,fint og flytende , og måten «Elias» kommuniserer gjennom epostene  er til tider veldig uttryksfullt og sterkt. Selvom epostene er til tider korte og knappe er det mye som kommer frem mellom linjene som vi som leser kan tolke. Forfatterne er veldig flinke til å få frem person-og miljøskildringer og det er viktig når bokens handling er ganske knapp og foregår over en kort periode. Vi får ikke like god tid til å bli kjent med hovedpersonene som man gjør med en roman på et par hundre sider.

Måten «Elias» og «Susanne» kommuniserer på er jo noe som gjør boken litt annerledes en andre ungdomsromaner jeg har lest  (hvis man ikke teller inn «Din vakre jævel» av Arne Svingen og Helene Uri  hvor kapitlene  har forskjellig  fortellerstemme som byttes på mellom hovedpersonene Hedvig og Robin). Denne epostutveksling følte jeg satt kronen på verket og gjorde den unik,sterk og lettlest på en gang. Jeg skal ikke komme med noe spoilere om hvordan det ender,men lette etter flere sider når siste siden var slukt opp.  Jeg vil gjerne ha mer fra disse forfatterne og  «Elias» og «Susanne».

Kort og greit fortalt anbefaler jeg denne boken for de som liker ungdomsromaner litt utenom det vanlige «formatet». Denne kan både leses av ungdom likeså voksne. Kombinasjon med god og flytende språk, epostformat som måten historien blir frembragt på + at den er lettlest(men kjempe bra) gjør at denne kan gjøre det godt i bokverden og blant målgruppen (+ litt til). 

 

Lest boken?Din mening?

 

Legg gjerne igjen link til din omtale hvis du har skrevet om boken!:) Så kan jeg lage en lenke liste under!

 

 

 

 

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

7 thoughts on “Det blir pinlig uansett av Tyra Teadora Tronstad mfl.”

  1. Fin anmeldelse! Ble nysgjerrig på boken, men har som deg begynt å få lite lesetid:) Håper det går bra med studiene dine, selv ønsker jeg at jeg satt på skolebenken i stede for å studere alene, det er veldig tøft og går ikke sånn supert bra. Ser du leser Ekko også, har planer om å starte på den snart jeg også, må bare lese første boken først:) Kos deg videre Nina!

    1. Takker Isabella! Skulle ønske jeg hadde et par timer ekstra hver dag til bare lese «vanlig» litteratur. Men når man er studenter må man (værtfall)prøve å priortere riktig:)hehe. Håper det går bedre skole nå for deg siden du la igjen kommentaren ovenfor! Leser ekko av og på, ettersom jeg har det med å skifte mellom flere bøker på en gang(en uvane jeg har.hehe). Lykke til videre med skole og alt annet!

Legg igjen et svar rett under:

