Brevene fra øya av Jessica Brockmole

BrevnFaOy_tbokfsid_6642Tittel: Brevene fra øya
Forfatter: Jessica Brockmole
Oversetter: Gøril Eldøen
Original tittel: Letters from SkyeForlag: Bazar
Utgitt: 2014
Format: Pocket
Språk: Norsk (bm)
Kilde: Leseeksemplar

Les utdrag fra boken her!

OM BOKEN

-fra vaskeseddelen:

Mars 1912: Den tjuefire år gamle dikteren Elspeth Dunn har aldri sett noe av verden, bare den skotske øya Skye, hvor hun bor. Overraskelsen er stor da hun får et brev fra den amerikanske studenten David Graham, som har lest diktene hennes og elsket dem. De to begynner en brevveksling som utvikler seg til et dypt vennskap. Men så bryter første verdenskrig ut, og da David melder seg som frivillig i Europa, kan Elspeth bare håpe at han overlever, og at hun en gang får treffe ham.

Juni 1940: Andre verdenskrig bryter ut, og Elspeths datter Margarets kjæreste skal ut og kjempe. Elspeth advarer datteren mot å holde på kjærligheten i krigstider, uten at Margaret forstår hvorfor. Men da moren forsvinner og kun etterlater seg et gammelt brev, begynner Margaret å nøste opp den gamle, rystende kjærlighetshistorien.

Brevene fra øya er en vakker historie som fengsler fra første til siste side. Skjebnene som flettes sammen, vil bli hos deg lenge etter at du har lagt fra deg boka.

 MIN MENING

Da denne boken falt ned i postkassen min like før jul ante jeg ikke hvilken leseopplevelse som lot vente på seg. Når siste side var vendt om ville jeg så gjerne lese mer. De som har lest og elsket boken «84 charing cross road » av Helene Hanff vil øyeblikkelig trykke denne her til sitt bryst.

Denne «brevromanen» tar oss med på en reise tilbake til tid hvor to verdenskriger på hvert sitt tidspunkt i historien truer med å rive stykker kjærlighetens lenker.

I 1912 følger vi den skjøre starten på en romanse mellom en ung amerikansk student og en irsk forfatter.  Brevutvekslingene som starter uskyldig vokser til noe mer en de noen sinne kunne forvente seg. Skilt av et hav og senere en verdenskrig, truer nå deres nyvunne kjærlighet.

I 1940 er andre verdens krig i oppstart og vi følger her en annen kjærlighet historie som flettes inn med den forrige kjærlighetshistorien. Datteren til Elspeth prøver å nøste opp i sin mors fortid da hun forsvinner plutselig.

Boken veksler mellom ulike tidsepoker og hovedpersoner, som henholdsvis er Elspeth og datteren Margaret. Dette kan virke i første øyenkast ganske knotete og forvirrende til tider,men dette har forfatteren klart å «nøste» opp på en fin måte og sørger for at den «røde tråden » holder seg ved like gjennom hele boken. Jeg velger å kalle denne boken som en brevroman ettersom forholdene og layouten er lagt opp til å være en slags form for brevutveksling. Historien veksler som sagt mellom de ulike hovedpersonene og brevene fra de igjen. På den måten tar forfatteren med oss lesere på en reise tilbake i tid hvor både 1 og 2 verdenskrig er bakteppet for en kjærlighetshistorie.

Nå har jeg lånt bort boken til en venninne så jeg har ikke eksakte sideantallet for meg,men jeg synes sidene føyk unna når jeg først satte meg ned. Det kan ha med noe at forfatteren velger av og til å slutte en av karakterens beretning med noe spennnende . En slags «brev-cliffhanger» hvor vi sluker historien så vi kan forsette der vi slapp. Jeg kan godt skjønne at denne boken ble solgt til 22 land før den ble utgitt. Det er noe universielt med kjærligheten og vi kan vel kjenne igjen den sarte begynnelsen av et kjærlighets forhold.

Det er nettopp denne «følelsen» vi får når vi sitter nesten som fluer på veggen og er vitne til Elspeth og Davids kjærlighetshistorie begynne,og måten Brockmole får dette på papir er utrolig. Mulig det er pågrunn at jeg er en romantiker av meg at jeg falt pladask for Elspeth og Davids historie. Når jeg så boktraileren som dere kan titte på rett ovenfor falt et par tårer for min del ,og det er noen av poengene(eller sitater) som kommer iløpet av traileren som treffer midt i blinken for essensen av boken(hvis jeg skal si det på den måten).

Jeg skulle gjerne hatt mye mer en det slutten gav,men det er nok bare meg som er nysjerrig på hva som skjedde videre med Elspeth og David sin historie. Bunn og grunn vil jeg anbefale denne boken for alle de som har en liten romantiker boende i seg og som liker godt brevromanformatet. Jessica Brockmoles debut kommer til å nå langt og jeg håper at den kanskje til slutt blir filmatisert(er jo hollywood materiale dette.hehe).

PS: Denne boken blir utgitt fra Bazar Forlag den 10.februar 2014.

Lest boken?Din mening?

 

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

3 thoughts on “Brevene fra øya av Jessica Brockmole”

  1. Fin anmeldelse av boken! Likte 84 charing cross road, så jeg gleder meg til å ta fatt på denne. Har jo bare hørt gode ord om den, håper da å kose meg. Har den som neste bok på listen å lese. Leser nå Huset med den blinde glassveranda, som er litt dyster. Så en kjærlighetshistorie blir meget velkommen etterpå. Kos deg videre!

Legg igjen et svar rett under:

