Smakebit på en søndag: Kule Kidz gråter ikke

6473057481_ce462009e6_o

Det er søndagen her, og som vanlig holder Mari fra bokbloggen “Flukten fra virkeligheten” spalten “Smakebit på en søndag“. Det hele går ut på at du som blogger skal plukke opp boken du leser for øyeblikket og dele en “smakebit” (dvs et par setninger/sitat) fra den. Deretter går du innom HER å legger igjen URL/LINK til innlegget så andre smakebit på en søndag deltagere kan titte innom. En super måte å komme over flotte bøker å lese!

kulekidsgraaterikke

 

Om boken:

Akkie går i åttende klasse og er en glad jente som tenker mest på fotball, venner og skole. Hun er kjent for å være en tøffing, og lar aldri en utfordring gå fra seg.Den holdningen tar hun med seg da hun en dag får diagnosen leukemi. Klassen er i sjokk, men Akkie nekter å la seg knekke. Og hun nekter å la opplevelser gå fra seg. Hun vil være med på klassetur, hun vil være med når vennene legger planer for å finne ny mann til lærer Ina. Men kommer hun til å rekke å oppleve alt hun så gjerne vil være med på?Kule kidz gråter ikke har en alvorlig tematikk, men den beviser at en bok om det å være dødssyk ikke trenger å være trist og tung.

Denne søndagen trekker jeg frem boken «Kule kidz gråter ikke» av Jacques Vriens som allerede er en nederlandsk klassiker og er filmatiseret både på nederlansk og norsk.  Jeg har kommet godt over halvveis,men velger å ta en smakebit fra tidligere i boken.

 

Døra svingte opp, og en røslig kar kom inn. Han gikk først bort til Akkie og rakte fram hånda. «Jeg er doktor van der Laan. Du kan også si doktor Bart, for det gjør nesten alle barna her».
Deretter hilse han på foreldrene hennes. «Vær så god å sette dere,alle sammen»,sa han gjeste fritt,og så tok han en mappe fra skrivebordet sitt og bladde litt i den. «Akkie», begynte han, «jeg må fortelle seg noe som er veldig dumt».
«Jeg har kreft»,sa Akkie.  s.59

 

 

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

10 thoughts on “Smakebit på en søndag: Kule Kidz gråter ikke”

  1. Denne skal eg lese etter å ha fått sterk oppmoding frå 14-åringen i huset som både har lese boka og sett filmen. Takk for smakebit 🙂

  2. Dramatisk smakebit, og hadde riktignok kun hørt om filmatiseringen. Har lest flere flotte filmomtaler av den, men takker for smakebiten 🙂

Legg igjen et svar rett under:

