Den 5.bølgen av Rick Yancey

Den-5.-boelgen_productimageTittel: Den 5.bølgen (Org.tittel: The 5th wave)*
Forfatter: Rick Yancey
Oversetter: Torleif Sjøgren-Erichsen
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2014
Språk: Bokmål
Format: Innbundet
Antall sider: 488
Kilde: Lånt på biblioteket(men fikk i ettertid tilsendt et leseeksemplar av forlaget etter boka var ferdiglest)

*Bok 1  av en triologi

 

OM BOKEN:

Etter den 1. bølgen er det bare mørke igjen. Etter den 2., unnslipper bare de heldige. Og etter den 3. er det bare de uheldige som slipper unna. Etter den 4. bølgen er det bare én regel som gjelder: ikke stol på noen.

Nå er den 5. bølgen i emning, og på en øde motorvei flykter Cassie fra Dem. Vesenene som bare ser menneskelige ut, og som streifer omkring i utkanten av byene og dreper alle de ser. De som har spredt de siste overlevende på Jorden for alle vinder. For å holde seg i live, må man være alene, tenker Cassie, men det er før hun møter Evan Walker. Den forførende og mystiske Evan Walker er kanskje Cassies eneste håp om å redde broren – og kanskje til og med seg selv. Men Cassie blir nødt til å velge: mellom tillit og fortvilelse, mellom trass og tiltro, mellom liv og død. Mellom å gi opp og konfrontere.

 

MIN MENING OM BOKEN:

Der når det kommer sånne bøker at jeg fremdeles har tro på at Sci-fi har stadig nytt materiale å by på. Det er ikke siden jeg har lest de to første bøkene i triologien fra Ønskemesterens datter av Laini Taylor,at jeg har fått lite natte søvn og levd meghelt  inn i historien. Jeg gleder meg allerede til at neste bok er i hånden min så jeg kan finne ut hva som skjer videre med Cassie og hennes «familie».  Ettersom jeg var litt vel utålmodig med å motta leseeksemplar fra forlaget benyttet jeg meg sjansen til å låne den fra mitt lokale bibliotek. Men da har jeg boka i bokhylla og skal ikke se bort ifra at jeg må plukke opp den igjen før neste bok kommer ut!

DOOMSDAYS PREPPERS NEXT?

Det er første gang når jeg har startet å lese en bok at jeg har fått en uhyggelig følelse. Ikke at det kommer til å bli en ekkel bok og guffen bok du får typ mareritt av,men sånn noe annet ubeskrivelig(og kanskje en smule skummelt) skal skje. Det er nesten sånn at jeg burde sette ta opp  «Doomsday preppers» som går på NATGEO kombinert med Bear Grylls overlevelses program, og lære meg hvordan jeg overlever i en verden som har gått under. Det er kanskje det jeg «tar meg av hatten» for Yancey; at han gjør historien så virkelig.

GOD HISTORIE-GOD FLYT

Det tar ikke lange stunden før forfatteren har deg i sin hule hånd med sine forskjellige personfortellinger og korte kapitler. Boken deles igjen opp i ulike «bolker» som gir en liten smakebit på hva som kommer i de neste kapitlene. Når du først har blitt dratt med i bokens gripende,hardtslående og til tider «gåsehud» cliffhangers(som kommer et par ganger iløpet boken),  så blir den vanskelig å legge fra seg. Forfatteren har godt språk og fokuserer mye på karakterens indre følelses liv og tanker.  Det er nesten som du til tider som leser kjenner på den fortvilelsen og redselen karakterene gjennomgår på ulike plan iløpet av boken.

En annen ting som jeg vil bringe på banen uten at jeg skal avsløre for mye er at det var tider jeg ikke visste hvem som var «the bad guy». Den verden som blir beskrevet for oss er av den art at du får en litt «walking dead» følelse(minus zombiene») blandet med et par biter independence day(minus de ekle romvesene og Will smith selvsagt) krydret med «The Road» av Cormac McCarthy på toppen. Her snakker jeg ikke om historiene på deltalj nivå,men i det vide. Karakterene  i boken må overleve i en verden hvor  de sterkeste er de som er overlevd ved å gjøre alt i sin kraft .

STERK HOVEDPERSON

Cassie er hovedpersonen i boken, og det er gjennom hennes øyne  historien for det meste  er fortalt gjennom. Det er henne som er bærbjelken som sammen med historien fører leseren videre.  Det er kanskje lett å sammenligne heltinner i Sci-fi / Fantasy sjangeren,men jeg skal ikke gjøre dette her. Jeg føler forfatteren gjennom Cassie fører noe annet inn i selve sjangeren(heltinnemessig, ) og det er nok til at jeg som leser ikke sitter å drar meg i håret av frustrasjon av heltinnes valg til tider dumme valg ,  som jeg thar gjort med andre bøker(uten å nevne noe titler.hehe).  Cassie har blitt herdet av de foregående «bølgene» og det virker som de tingene hun opplever preller av henne. Men det er bare et tøft ytre,men et ytre som hjelper henne å overleve og kjempe for sin familie.  Boken er ikke foruten sin klassiske (og kanskje fremtidige) trekant drama.  Jeg kan ikke huske jeg har lest en Sci-fi /fantasy bok som ikke hadde et spor av trekant drama i emningen, men jeg vet ikke om det er noe som tilslutt kan gjøre så at boken føyer seg inn i rekken av Sci-fi bøker som fokuserer alt for mye på den delen,som gjør historien forutsigbar.

Det er ikke så mye jeg skal si avslutningvis annet en ; dette er en bok du sent glemmer! Les den!

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

3 thoughts on “Den 5.bølgen av Rick Yancey”

  1. Hørtes ut som en spennende og fascinerende bok. Har for egen del ingen planer om å lese den med det første siden jeg har en del annet å lese på for tiden, men om jeg plutselig kommer over den på biblioteket neste gang jeg er der skal den absolutt vurderes 🙂

Legg igjen et svar rett under:

