Samleinnlegg: Billedbøker #1

I dette innlegget vil jeg presentere en håndfull billedbøker for barn som jeg har  lest de siste par månedene. Det hender når jeg er på jobb på biblioteket at jeg plukker opp bøker fra billedbøker avdelingen og sjekker de ut. Føler det er en del av den (fremtidige) jobben min å ha «peilerne» ut og finne ut hvilke bøker som jeg kan trekker frem når foreldre er innom biblioteket å vil ha bøker som de kan lese for barna sine. Nok skravling og over til bøkene, under kommer jeg til å gi en kortfattet omtale om bøkene og dele innlegget i to deler. Bøker jeg har mottatt som leseeksempler er merket med grønn(tittel) og blå er bøker som jeg enten har selv i bokhylla/lånt via biblioteket.

VisBildeServlet22Marie og de viktige tingene av Tine Mortier (Forlag Omnipax :/Utgitt: 2011 ) : Er en flott og nydelig illustrert billedbok for barn i alderen 3-5 år, som er skrevet av Tine Mortier, og illustret av Kaatje Vermeire. Bokens historie sentrerer rundt Marie og hennes bestemor. Om deres unike vennskap og båndene som ikke brytes av aldersforskjellen. Bokens tematikk er sorg,  og hvordan man takler forandringer sett fra et barns perspektiv. Historien virker kanskje en smule tung og trist,men måten forfatter og illustratør samarbeider på gjør at det er en viss «lett» tone over det hele. Jeg må si bokens historie og tegninger grep meg fra første stund,og slapp ikke tak før siste side var vendt om. Det er en mektig historie som blir fortalt på rundt 25-30 sider gjennom både tekst og bilde.

nokturneisolNokturne av Isol(Forlag : Cappelen Damm /Utgitt: 2014 ): Denne boken mottok jeg som et leseeksemplar og tiden etter jeg fikk den var jeg i «drømmeland». Det er den  argentinske billedbokkunsteren Isol, som  har skrevet over 20 bildebøker og hun  mottok ALMA-prisen (Litteraturpriset til Astrid Lindgrens minne) 2013. Denne unike og spesielle drømmekokeboken bringer frem barnet i deg(værtfall hos meg), og hver natt blir spennende.Illustrasjonene i Nokturne er delvis trykket med fluoriserende farge som gjør at detaljer som ikke synes for det blotte øyne , blir synlig når lyset blir slått av. Vel å merke må du huske å ha boken under lys(f.eks lampe eller legge den på kjøkkenbenken i 5 minutter) før du kan dra avgårde i drømmeverden. Boken er ment for barn i alderen 3-5/6-9 år,men vil gjerne si at den kan passe for eldre barn også. Uten å si noe sikkert tror jeg denne boken kan gjøre leggetiden for de minste litt mer «spennende» og morsomt. Absolutt en bok jeg anbefaler videre for den eventyrlystne drømmeren!

8202318548Garmanns hemmelighet av Stian Hole(Forlag : Cappelen Damm /Utgitt: 2010) : Boken  er både illustrert og skrevt av Stian Hole viser en skjør og til tider nydelig historie om hvordan et barn opplever vennskap, kjærlighet og undring om verden. Det jeg liker så godt med Stian Hole sine bøker er måten han lager illustrasjonene sine på. For meg virker det som det er en spesiell teknikk med å kombinere «vanlig» og virkeligsnære bilder av barn i forskjellige størrelse. Forfatteren bruker også en del intertekstualitet ved å sette inn bilder av kjente folk (f.eks Elvis er en gjenganger i bøkene hans). Med denne boken vant forfatteren Brageprisen i 2010 og viser til at boken er for alle. Selvom boken er ment for barn i alderen 3-9 år vil jeg si at denne boken treffer selv den voksne leseren som barnet. Bøkene til Hole har noe spesielt ved seg at de bringer frem minner fra egen barndom. Det er noe universielt med historiene Garmann er med i.

odderetegglisaaisatoOdd er et egg av Lisa Aisato(Forlag : Gyldendal /Utgitt: 2010): Lisa Aisato er en forfatter og illustratør uten like og jeg kan med hånden på hjerte si at de bøkene jeg har lest hvor hun enten er illustratør eller forfatteren er unike alle og enhver. Etter å lest «Fugl» av samme forfatteren plukket jeg med meg denne boken fra bibliotek en dag for et par uker siden. I denne boken som er for barn i alderen 6-9 år får vi møte den engstlige og urolige Odd som har et hode av egg. Bare det i seg selv gir problemer, og når man skal delta på gymtimer med baller som flyver hit og dit byr det på  problemer. Odd beskytter hodet sitt med håndkler og tevarmer før han går på skolen, men en dag når han går tur i skogen med kongleparaplyen sin møter han på en merkelig og unik jente Odd Gunn som er kledd i biedrakt. Hun er motstykke til Odd, og er ikke rett for en verdens ting. Iløpet av boken utvikler de et spesielt vennskap hvor Odd etterhvert kommer ut av «skallet» sitt og gjennomgår en positiv forandring. Absolutt en flott og forunderlig bok skapt av Lisa Aisato som bør løftes frem og lese av flere! Har du ikke lest den anbefaler jeg den !

DEL TO KOMMER! Her omtales blant annet «Bukkene bruse vender tilbake» av Bjørn F.Rørvik og «Ordfabrikken» av Agnés De Lestrade m.m. Følg med! Del gjerne dine tanker rundt bøkene under eller si ifra hvis du har skrevet om noen av de;så jeg kan lenke til deg!

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

1 thought on “Samleinnlegg: Billedbøker #1”

Legg igjen et svar rett under:

