Samleinnlegg: Billedbøker #2

Da tenkte jeg det var på tide å publisere del 2 av min omtale om billedbøker jeg har lest hittil i år(Les del 1 her). Vel å merke må jeg understreke at jeg ingen ekspert på det å omtale bøker eller barnebøker i seg selv,men har lyst å få anbefalt disse bøkene under siden de falt i smak , og jeg synes de fortjener litt oppmerksomhet. ( NB: Bøker jeg har mottatt som leseeksemplar er merket med grønn,de andre titlene jeg har lånt/eier selv er i blå).

 

bukkenebrusevendertilbakeBukkene bruse vender tilbake av Bjørn F. Rørvik(Forlag :Cappelen Damm /Utgitt : 2014)
Da denne boken kom til biblioteket måtte jeg bare smuglese den før vi fikk katalogisert den og satt den i systemet. Jeg ble en fan av «Bukkene bruse» etter av nevøen min  var i en fase hvor boken «Bukkene bruse på badeland» var nesten den eneste boken som ble lest om kvelde når han overnattet. Boken som er skrevet av Bjørn F. Rørvik og illustrert av Gry Moursund; byr på en spenennde og til tider morsomt , tvist på den klassiske historien som vi alle har kjennskap til. Der de i forrige boken ville dra til badeland, vil bukkene ut i verden og reise,men det er ikke alle som er enig det . Etter mye sure miner og krangel bestemmer de seg for å bare dra til seter å spise vafler og slappe av denne sommeren, og ikke minst lure trollet under broen som vanlig. Til deres forundring blir ikke turen som de hadde planlagt da kiosken er stengt(ikke noe vafler og rømme), trollet er borte (og har havnet på et gamlehjem). Kan de greie å gjenopprette ting som det var før ? Eller er det for sent? Selvom jeg likte denne oppfølgeren vil jeg ikke si at den når like høyt opp som den forrige boken. Det er noe som mangler,og jeg kan ikke helt sette fingeren på det. Illustrasjonene og teksten var bra og enkel å lese(og forstå). Men bunn og grunn vil jeg like vel anbefale boken videre til de som lest «Bukkene bruse på badeland».

 

ordfabrikkenOrdfabrikken av Agnés de Lestrade (Forlag : Aschehoug/Utgitt: 2012) 
Denne boken er skrevet av Agnés de Lestrade og illustrert av Valeria Docampo, og er for barn i aldern 3-9 år. Boken handler om et fiktiv land hvor det bor mennesker som nesten aldri snakker sammen,og hvis de så gjør det er med «kjøpte» og tilmålte ord. Så hvert ord teller og det er ikke alle som har råd til å kjøpe ordene de gjerne ville ha «sagt»,  og  måt lete i søppelkasser,og kjøpe ord på salg. For min del satte denne boken ting litt i perspektiv med tanke på at vi lever i et teknologi basert samfunn hvor (nesten) alle sitter med smarttelefonene sine hele tiden hvor de enten er på Facebook, Instagram eller bruker Snapchat. Jeg skal ikke ta alle under en kam å si at alle er sånn,men det hender jeg tar meg selv å sitte og fikle med mobilen i sosiale settinger med familie eller venner. Bruker teknologien til å si ting,og det er det jeg tror boken vil vise til gjennom denne vakre historien at ord er viktig, det å ha snakke og kommunisere. Ord er nesten alfa og mega,og kan betyr mye for noen og lite for andre. Mulig jeg overanalyserer boken,men det er sånn jeg velger å tolke den. Nå skal jeg ikke «skravle» meg bort,men heller anbefale den varmt videre!

skySky av Thorborg Rebolledo Meisingset (Forlag : Magikon /Utgitt:2014)
Boken handler om Gry  som er på vei til spilletime med ukulele-orkesteret. Men altfor mange mennesker er ute og alle ser på henne. Føttene er tunge som steiner der gry sleper de med seg bortover. . Helst vil de snu, løpe hjem igjen og leke med Pus. Men så møter hun plutselig en sky som heter Sky, og dette markerer starten  på et  spesielt (og fint) vennskap som gagner Gry, som etterhvert iløpet av boken blir mer modig,og mindre sky. Det er Thorborg Rebolledo Meisingset som er forfatteren og Akin Duzakin som er illustratør, og har med denne boken som er ment for aldersgruppen 3-9 år skapt en fin og vakker historie om det å våge. Tittelen er flertydig og henviser gjerne til både de å være sky,men også på at historien kretser ikke bare rundt Gry,men om en sky som het Sky. Boken kan virke litt tungsinn med tanke at Gry kan virke litt negativ og ikke tørr så mye i starten. Hun er veldig sjenert og redd for hva folk synes om henne. Men etterhvert utfordrer Sky henne og hun utvikler seg, og tørr mer.Dette er en bok som setter følelser som det å være sky,sjenert og litt redd i fokus og på en ryddig,og fin måte. Absolutt en bok jeg anbefaler videre!

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

2 kommentarer om “Samleinnlegg: Billedbøker #2”

  1. Jeg har ikke lest noen av disse tre, og det ser jeg at jeg må gjøre noe med 🙂 Det blir endel billedbøker i løpet av et år. Både leser jeg til barnebarnet mitt og til ungene på skolen. Så det er godt å vite litt om hva som finnes der ute 🙂

Legg igjen et svar rett under:

