Ebøker og sånt

Tenkte jeg skulle benytte sjangen å skravle litt om Ebøker. Kanskje det er en sjanse for min del å bli mer vant til dette papirløse formatet av boka og lære enda mer om den. Til valgfag siste året på «Bibliotek og informasjonsvitenskap» har jeg valgt emnet «Ebøker». Iløpet av det emnet skal vi selv gjennomgå prosessen med å utgi en ebok,vel å merke en som har falt i det fri etter det jeg har forstått.

Ebok leser
Fra Flickr: eBook reader [ goXunuReviews]
Personlig har jeg ennå ikke  hoppet på ebokbølgen, det er noe jeg skal prøve å endre på ved å bli flinkere å benytte de (gratis) mulighetene som er der ute på markedet allerede. Folk har kanskje hørt om tjensten Ebokbib som er levert av Bibliotek-Systemer As ? Hvis ikke dere har hørt om den er det en tjeneste som gjør det mulig for som biblioteklåner å låne ebøker via appen.  Leverandørene har oppdatert appen en god del og nå synes jeg den fungerer bra! Nå finnes det muligheter å se etter bøker via kategorier, sjekke anbefalinger og ha appen på flere enheter.  Vel å merke så må jo du ha smartphone eller nettbrett som du har muligheten til å laste ned appen gratis via(Enten via Google play eller App Store). Les mer her på Ebokbib sin FAQ.

Vel å merke har jeg ikke ennå slukt noen bøker,men forsikt «smakt» på enkelte bøker. Men nå som bibliotekene legger til rette for dette synes jeg vi lånere bør gripe tak i mulighetene nå, og vise at vi ønsker at ebøkene skal ha sin plass i biblioteket også.Dette er noe jeg selv må ta meg i «nakken» på og være flinkere å bruke appen.

Fra Flickr: ebook Readers Galor[Michael Porter]
Fra Flickr: ebook Readers Galor[Michael Porter/Libraryman]
Annen mulighet er å stikke innom Nasjonalbibliotekets Bokhylla.no å lese bøker via nettleseren din(merk: du må ha en norsk IP-adresse ).  Nasjonal bibliotek har også nå gjort det mulig for deg å laste ned ebøker (via formatet epub), men det er et begrenset utvalg og det kreves at du også har nettbrett/lesebrett som støtter formatet. Les mer her!

Det er sikkert en god del som tviholder fremdeles på papirformat av boken og nekter plent å ta borti noe nettbrett. På en måte skjønner jeg de som er skeptiske til dette formatet. Det er noe spesielt og unikt å holde i en bok,og ikke noe slår den «ny-bok» lukten som sitter igjen en god stund.  Det sammen den følelsen det er å bla igjennom X antall sider, jobbe deg videre og se hvor langt du har kommet, er noe som ikke ebøker kan slå helt ennå. Men jeg tror de to formatene kan leve side om side,og ikke frykte hverandre. At det må kanskje til en slags endring i holdninger mot ebøker, at det er ikke «farlige».

Dette er vel å merke mine personlige meninger,selvom det er stadig debatter gående rundt i bokverden rundt ebøker og om deres rolle i forhold til bibliotek m.m. Jeg føler jeg ikke skal pirke borti den debatten helt ennå før jeg får nok oversikt over det hele,men tar gjerne imot tips til artikler som kan være relvante ifht ebøker,bibliotek og formidling. Så dette innlegget var mest for å lufte mine egne tanker rundt omkring dette temaet,og virker kanskje litt spinkel,men  For de bokinteresserte kan nettsteder som Bok og bibliotek  og Bok365.no være nyttig og få med seg det nyeste som skjer i bokverden,og kanskje få lest mer om emnet!

Ebøker
Fra Flickr: ebooks kindle amazoon [Michael Porter/Libraryman]

Leser du mye ebøker? Bruker du appen Ebokbib?

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

Legg igjen et svar rett under:

