Dyrenes verden i A3-format

Animalium_forside_crop Tittel: Animalium : bli med inn i dyrenes verden
Forfatter: Jenny Broom
Illustratør: Katie Scott
Oversetter: Simon Stranger
Forlag: Fontini
Utgitt: 2014
Språk: Norsk(Bokmål)
Format: Innbundet
Antall sider: 107 s.
Kilde:Kjøpt selv

 

OM BOKEN:

Bli med inn i dyrenes utrolige verden!

Animalium er laget som et museum. En håndtegnet samling av dyr fra hele verden, med tekster som beskriver hvordan de de forskjellige artene har utviklet seg, om hvor og hvordan de lever. Her får man følelsen av å bevege seg gjennom museumsutstillinger av maneter og blekkspruter, frosker og falker, sjiraffer og elefanter.

Animalium er en feiring av alt som lever, og du blir kjent med alle de spennende, rare og vakre dyrene som bor på kloden vår – fra de minste og merkeligste biller, til de store, monumentale hvalene. (kilde).

MIN MENING OM BOKEN:

Det var med en viss ærefrykt jeg tuslet hjem fra postkontoret med en STOR  pakke for et par måneder siden. Det var ikke hvilken som helst pakke; den innholdt en hel haug med dyr komprimert inn i  et A3 format.  Selv om det ble svidd et lite  hull i (student)lommeboken min, kan jeg med hånden på hjerte si at det var velbrukte penger( for en bokelsker som meg). Eneste problemet du som leser kommer til å få er finne plass til den i bokhylla di.

Magisk museums tur

Av en eller annen grunn ble denne boken liggende på pulten min en god stund. Det var ikke på grunn av at jeg trodde det ville bli den kjedelige leseopplevelsen , og drøyde med å plukke den opp av den grunn. Det er noe spesielt når man åpner en bok for første gang, og særlig èn du har ventet en stund på. Så da sparer du gjerne  boken til et øyeblikk hvor du har god tid, og har mulighet til å lese boken ordentlig. Men for å ikke holde dere på pinebenken så fikk jeg somlet meg til å lese denne kjempen av en bok.

Det var litt av en magisk reise forfatteren og ikke minst illustratøren tok oss med på. Selv om boken ikke var på mer en 107 sider brukte jeg  god tid på å lese den. Ikke på grunn av at det var mye tekst (snarer tvert i mot) , men på grunn av at jeg ville bruke god tid i hver «sal» boken var del inn i,og merke meg ved det interessante som var om hver dyr. I starten ville jeg gjerne vite mer om dyrene enn det lille som stod der,men i ettertid skjønner jeg godt at  formatet skulle være sånn på grunn av det skulle vær et  «museum». Vi ser ikke de lange avhandlingene om dyrene eller objektene når vi besøker et museum i virkelighet. Det skal være konsist og rett på sak, og objektet skal være i fokus; ikke teksten. Det er nettopp det som skjer når man leser boken. Man bruker godt tid på studere dyrene,og samme tid prøver å huske de fine (og til tider morsomme navnene).

Jeg har ikke  sett illustrasjonene til Katie Scott så jeg kan ikke si noe om denne boken føyer seg inn i rekken av flotte ting hun har laget, eller om disse illustrasjonene skiller seg ut i fra det hun vanligvis er kjent for. Men jeg vil si at både forfatteren og illustratøren ha gjort en god jobb med å få til bra overganger mellom tekst & bilde.

Jorden  er foreløpig den eneste planten hvor vi vet at det finnes liv. Her har dyrene utviklet seg i havet, på land og i luften. Det som en gang var enkle små vesner, er blitt til seler og sebraer, frosker og falker, edderkopper,elefanter og cirka to millioner andre arter (Fordord; Dr. Sandra Knapp)

I dyrenes verden

Boken er som nevnt før laget som et museum og er delt inn i ulike saler. Hver sal tar for seg en type habitat og de som bor der, enten det  gjelder amfibier, fisker eller virvelløse dyr. I hver sal  for du som besøkende kort intro om de aktuelle dyrene som bor der og hva som kjennertegner den gruppen av dyr, og før du går til neste sal får du en liten oppsummering av hvilke dyr du har sett i deres rette habitat. Det er virkelig en faktabok som går langt utover rammene for hva den skal gjøre. Jeg kan bare snakke for min egen del, men det var noe unikt å lese gjennom boken og få en liten dose informasjon om dyrene. Lysten til å vite mer om de fantastiske dyrene vi deler jorden med økte og det skader ikke at folk blir mer bevisst (og ikke minst nysjerrig på dyrene).  Som Dr. Sandra Knapp sier så flott i forordet:

Alle tegningene i Animalium forestiller virkelige dyr: Alle har jorden som sitt hjem. Jeg håper vi en gang i fremtiden lever i en verden hvor menneskene deler denne planten med dyrene på en bedre måte enn i dag. Jordn er; når alt kommer til alt, hjemmet til hver og én av oss.

Bok for alle

I enkelte bokhandlere online står det gjerne at boken passer for barn i alderen 6-9 år, men jeg som er godt voksen hadde like mye utbytte (og glede) av den.  Enkelte bøker kan treffe i alle aldre, og jeg tror neppe eventyrlysten stagnerer når man blir godt voksen. Språket i boken er ikke vanskelig,men heller ikke lagt på det nivået så det blir for barnslig å lese for de voksne leserne. Hvis jeg skal pirke borti noe så ville det vært at fonten som beskriver den enkelte dyret, som gjerne skulle vært litt større(Eventuelt kan det være at jeg trenger meg en tur til optikeren). Dette er en flott laget faktabok som barn kommer til å like, likså deres foreldre. De som «kjøper» inngangsbilletten til dette museumet blir ikke skuffet når turen (og siste side er vendt om). Animalium  er et unikt museum som aldri stenger, som vil ta med sine lesere/besøkende  inn en spennende verden hvor vi får vite mer om dyrene som vi deler denne jordkloden med.  Så denne boken vil jeg anbefale både for den nysjerrige av dere som er voksne,men ikke minst barn som vil vite mer.

Anbefaler å sjekke ut Jenny Jordahls hyllest til denne boken!

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

1 thought on “Dyrenes verden i A3-format”

Legg igjen et svar rett under:

