Leseåret 2014

Flickr@azrasta
Flickr@azrasta

Det er snart klart for å ønske 2015 velkommen, men før den tid vil jeg gjerne ha et lite tilbakeblikk på (lese)året som har gått.  I dette innlegget vil jeg se over hvilke «mål» jeg har innfridd og ikke, og ikke minst sette nye lesemål.Høres kanskje ut som «nyttårsforsetter»,men det er ikke helt det samme.hehe:) I de kommende dagene skal jeg lage en «ti-på-topp» liste hvor jeg lister opp de ti beste bøkene jeg leste i 2014.

 Mine lesemål for 2014 var:

  • Lese 50 bøker*
  • Lese minst 4 diktsamlinger/bøker
  • Lese minst 8 krimbøker
  • Bli (MYE!) flinkere å få skrevet omtaler.
  • Høre på minst 8 lydbøker
  • Bli en flittig bruker av EbokBib appen på mobilen min og bli vant til å lese ebøker.

 

Bøker lest:

Som alltid har jeg en slags iboende ønske om å lese 100 bøker iløpet av et år,men de siste par årene har jeg lært meg å sette litt mer «realitiske» mål. Så i år satte jeg meg mål for å lese 50+ bøker og det er noe som jeg har greid(51stk).  Skulle gjerne ha skviset inn flere bøker før kalenderen sier 2015, men jeg er kjempe fornøyd med å lest de bøkene jeg har lest. Det har vært mye variert ,og jeg har satt meg for å «utvide» lesesmaken mitt litt. Det har jeg ved å lese litt diktsamlinger og novelle samlinger, og ikke minst prøvd å få lest mer krim.  Jeg har merket at jeg har begynt å lese mer sakprosa, og det henger mye sammen med at jeg liker å lære nye ting og lese om f.eks historiske begivenheter o.l . Av e-bøker har jeg fått lest bare én , men jeg har fått kjøpt inn litt e-bøker via iBooks og Ebok.no. Så jeg begynner saktig,men sikkert bli vant til å lese bøker på ipaden min.  Jeg har vært flink å bruke appen eBokbib,men dessverre har jeg uvane med å låne bøker og så glemme å lese de. Men den ene eboken jeg leste år lånte jeg via appen (*framskritt*).

leseåret2014ininasbokverden

I 2014 har det ikke blitt så mye lesing av «vanlig» bøker som jeg kaller de bøkene som ikke er på pensumlisten. I år har jeg hatt et fag som heter «Moderne Skandinavisk Litteratur» og har iløpet av høsten lest en del bøker som jeg ikke vanligvis ville ha plukket opp. Noen bra har det vært og noen som jeg virkelig har måtte «kjempet» meg gjennom. 

Det er noe med lesing som får meg litt senke skuldrene og ikke minst «rømme» inn i en annen verden for en liten stund.  Jeg elsker virkelig de bøkene som får meg litt å glemme den virkelige verden for et par timer og som ved bokens ende får meg til å ønske at den skulle vare et par sider til.  De virkelige gode bøkene er de som jeg nesten febrilsk ser etter flere sider etter at jeg har lest den siste setningen. Som om det på magisk vis skal dukke opp et par sider til.

2013-06-07 15.37.18-1

Ettersom jeg har jobbet deltid på et bibliotek i hjemkommunnen min  de siste par årene har jeg kommet over bøker som jeg kanskje ikke ville lest , og har fått anbefalt mange flotte bøker videre. Nå etter nyttår starter et nytt kapittel for min del ettersom jeg ikke lenger jobber på biblioteket. Men når en dør lukkes åpnes jo gjerne en annen sier de, og jeg er spent på hva som venter meg når studiet er mitt er ferdig til sommerferien. Ikke minst å få jobbet som bibliotekar på fulltid!:)  

2013-03-10 11.28.43

Et av målene mine for 2014 var å få skrevet flere bokomtaler. Det er virkelig ikke slik at jeg meg vilje ikke skriver omtalene av bøkene jeg har lest,men til tider greier jeg ikke å finne de «rette ordene» til å beskrive følelsen jeg har etter å lest boken. Få ned tankene og meningene min om de bøkene jeg leser, er noe jeg som regel prøver å gjøre etter jeg har slukt en bok,men til tider greie jeg ikke det . Så i år har jeg ikke vært noe flinkere enn jeg hadde håpet på, men jeg krysser fingerne for at 2015 blir et år hvor jeg får skrevet omtale til hver og én bok jeg leser. Jeg ønsker å dele lesegleden videre og det er noe jeg føler jeg gjør ved å skrive disse omtalene. En annen grunn til at det ikke har flommet over med bokomtaler at jeg ikke har hatt tid rett og slett. Skolen har tatt opp en del av de 24 timene vi har til rådighet, og det å være på pcen har det blitt lite av. Tiden hvor jeg ikke har brukt til forelesninger, pensumlesing, kollokvie og trening har gått til å prøve å være sosial og slappe av.

nokkelenautogra

2014 har vært det året jeg har fått kommet meg på litt litterære begivenheter(hvis man kan kalle de det) og jeg har fått vært på lansering av NUBB hvor jeg var heldig å møte en håndfull skandinaviske ungdomsforfattere. På biblioteket der jeg jobbet kom Levi Henriksen innom for å ha bokprat med Elisabeth K.Johansen. Begge arrangmentene var interessante og spennende å være med på ,og i 2015 skal jeg gripe de mulighetene til å overvære slik arrangementer.

Fra forfatterkvelden på Gjerdrum bibliotek hvor Levi Henriksen var med. Det var kjempe interessant å høre på!
Fra forfatterkvelden på Gjerdrum bibliotek hvor Levi Henriksen var med. Det var kjempe interessant å høre på!

 

Lesemål 2015*:

  • Lese 60+
  • Lese mer krim/spenning / diktsamlinger/ novellesamlinger (altså utvide lesesmaken ytterligere!)
  • Bli flinkere til å høre på lydbøker.
  • Komme i gang med prosjektet «Lese-ferdig-Ringenes-Herre-Triologien».
  • Lese hele Harry Potter serien om igjen!(ja, jeg er en av de som bare har lest serien én gang.hehe)
  • Ikke kjøpe så mye bøker,men være flink til å bruke biblioteket! (Husk, støtt ditt lokale bibliotek=)
  • Bli med på flere bokutfordringer

*Kommer sikkert på noe flere mål etterhvert som 2015 er i gang, så disse er bare foreløpige mål. 

 

Det var kanskje ikke det mest storslagne målene, men jeg håper at jeg ved slutten av 2015 kan si at jeg gjennomført de. Jeg gleder meg virkelig til å se hva (lese) året 2015 har å by på og ikke minst er det et par utgivelser jeg gleder meg til! Så jeg håper alle har hatt et fint 2014 og at 2015 bli enda bedre!

Hvordan var ditt leseår?

Sier ikke neitakk til å få et par boktips hvis det er noen bøker dere vil anbefale videre, bare sleng igjen en kommentar!

Sjekk ut hvilke bøker jeg leste her!

 

 

 

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

Legg igjen et svar rett under:

