Ebooks here I come

Har jeg ikke fra før av fått lest e-bøker har jeg nå muligheten til det oftere, nå som jeg har kjøpt meg et lesebrett. Valget falt på Kobo Aura, og er hittil fornøyd med innkjøpet. Før tanken i det hele tatt var inne på å kjøpe et lesebrett så tenkte jeg å sjekke ut Kindle. Men etter mye om og men fant jeg ut at jeg ville ha en lesebrett som tillot meg å legge inn e-bøker kjøpt andre steder og ikke bare var bundet til bøker kjøpt på Amazon.com. Vet det finnes smarte triks og tips til for å konvertere e-bøker kjøpt andre steder til å passe Kindle formatet, men orket ikke tanken på å styre med det hver gang. hehe:)

koboaura

Så nå ser jeg fram til å lese mer e-bøker , både via eBokBib appen på Ipaden og nå gjennom Kobo Auraen min. Det passer perfekt at jeg dette semesteret på «Bibliotek-og informasjonsvitenskap» har et valgfag som handler om E-bøker.  Det fine med Kobo er at den leser de fleste filformater, som igjen gir meg  muligheten å lese pensum på den.  Dessuten tror jeg at bokhyllene mine har godt av at jeg avlaster de litt ettersom de begynner å bli overfylte igjen.

Før jeg avslutter innlegget vil jeg tipse om sider hvor du kan laste ned bøker som har falt i det «fri», og kan lastes ned gratis og leses enten på pc, mobil, nettbrett eller lesebrett.

  • Project Gutenberg som gir deg tilgang på 46,000 frie ebøker i alt fra krim til barnebøker.
  • Bokselskapet.no  gir deg tilgang på over 200 norske klassiskere (fra Henrik Ibsen til Amalie Skram)
  • Bokhylla.no (Nasjonalbiblioteket, tilbyr en rekke nyere bøker som kun kan leses online , bøker som har falt i det fri kan enten lastes ned eller leses på nett).

Legg gjerne igjen tips til flere steder hvor man kan finne og laste ned gratis ebøker(vel å merke de som har falt i det fri: dvs tekster av forfattere som har vært døde i minst 70 år.), i kommentarfeltet under!

 

 

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

12 thoughts on “Ebooks here I come”

  1. Sv: Ja, bittelitt :p Måtte ha en liten oppdatering før jeg begynte å blogge igjen :p Snøværet så jeg ikke så mye til, er nok 30 cm med snø her, men er ikke glatt i det hele tatt! De salter, så lurer på om det er det. For jeg kan gå i hva som helst uten å skli. Blir ikke snø eller is på gangveiene her 0.o

    //

    Har begynt å bli et par plussgrader her og, håper snøen blir borte for godt snart. Denne vinteren føltes faktisk veldig lang ut :/ Hehe, ja har tenkt å sende noen postkort, men tenkte å vente bittlitt til, kanskje til jeg var halvveis i semesteret og faktisk har vært i New York :p

  2. Eg har Kindle, fordi eg er glad i å følge mengda. Hehe. Det virka som eit trygt kjøp. Og det har det i aller høgste grad vore! Kobo har eg høyrt lite om, korleis er den å lese på? Den ser jeg nett og fin ut på biletet 🙂

    1. Har hørt mye bra om Kindle også, men jeg valgte Kobo siden den gav meg litt mer frihet enn ved f.eks Kindle. Foreløpig er jeg fornøyd med den. Har ikke fått brukt den så mye som jeg ønsker. Vært en del å gjøree med skole for tiden, men sniker meg til litt tid med lesebrettet når jeg først får tid.=)

  3. Hei Nina

    Jeg leter etter et lesebrett og fant din blogg… veldig nyttig! særlig siden jeg vurdere å kjøpe Kobo til mannen min. Jeg bruker Kindle (som jeg fikk som en gave fra mannen min for tå år siden), men mannen min foretrekker å lese vanlige bøker. Likevel har han sagt i det siste at han kunne tenke på å bruke et lesebrett… hvis det finnes et som er vanntett! Så jeg har søkt litt på nettet og funnet at Kobo H2O er det første lesebrettet som er vanntett…

    Siden det ser ut som du vet mye om lesebrett i Norge, kanskje du kan hjelpe meg. Er det mulig å kjøpe ebøker f.eks fra Norli, ebok.no eller andre bokhandeler i Norge? Er det lett å gjøre dette med Kobo? (jeg forstår etter å ha lest din blogg at det er mulig, men vil være sikker siden morsmålet mitt ikke er norsk)

    Takk på forhånd for ditt hjelp! 🙂

    1. Vel å merke vil jeg ikke si at jeg vet så alt for mye om lesebrett (ennå). Har ennå ikke helt blitt kjent med min Kobo Aura. Mye avhengig om hvorvidt du vil kjøpe e-bøker uten å måtte tenke om å gjøre mye fjas og mas for å få de over til et lesebrett. ark.no og andre nettbokhandlere må du nødt å laste ned butikkens egen leseapp for å lese e-bøkene du kjøper. Ettersom jeg forstår får du ikke lest de e-bøkene du kjøper da på noe annet enn smarttelefon eller nettbrett. Så jeg hadde satset på å kjøpe e-bøker i nettbokhandlere som lar deg laste ned e-bøkene etter du har kjøpt den.

      En venninne av meg har kjøpt Kobo H20 og hun er fornøyd med den. 🙂 Den er litt større en min Kobo Aura, men har gir like bra leseopplevelse. Hvis du velger å kjøpe Kobo til din mann kan han f.eks kjøpe e-bøker fra kobo.com (mest engelske bøker, pluss noen andre språk), ebok.no(rimligste e-bok netthandel, har kjøpt en del e-bøker fra de og enkelt å greit), eller tanum( de hadde før digitalbok.no, men gikk over til selge e-bøker i tanum sin egen nettbokhandel).

      Men jeg anbefaler kobo:)

  4. Hei Nina.

    Kobo fungerer altså på ebokbib? Er det bare å laste ned appen, eller må du gjøre noe spesielt for å få lastet ned ebokbib appen. Har du kjennskap til andre Lesebrett som fungerer på ebokbib?

Legg igjen et svar rett under:

