Den usynlige mannen fra Salem av Christoffer Carlsson

denusynligemannenTittel: Den usynlige mannen fra Salem
Forfatter: Christoffer Carlsson
Oversetter: Inge Ulrik Gundersen
Utgitt: 2015
Forlag: Bazar
Innbinding: Innbundet
Språk: Bokmål
Sider: 284
Kilde: Lese eksemplar

Om boken:

Sommeren er over og en ung kvinne blir funnet skutt i et herberge for hjemløse i Stockholm. I etasjen over våkner den suspenderte politimannen Leo Junker av sirenene. Nesten tjue år tidligere, under sin oppvekst i Salem, møter Leo et søskenpar som for alltid vil følge ham. John og Leo blir venner, Leo og Julia blir noe mer.
I skyggene skimtes noen som kommer til å forandre alt. Sommeren er over og i utkanten av Stockholm begynner søket etter en gjerningsmann. Hvert steg leder bare lenger inn i en labyrint, en labyrint skapt av noen som ikke kan fanges. Første bok i Leo Junker-serien! Enestående Stockholm noir-serie fra prisvinnende krimforfatter.

Min mening om boken:

Jeg måtte nesten tørke litt av støv av boken der jeg dro den fram fra glemselen, som skyldes mye skolearbeid, bacheloroppgaveskribling og eksamensartikkel. Men når jeg først kom i gang med boken var den vanskelig å legge fra seg, og den stjal til og med et par timer med nattesøvn fra meg.

I denne boken som er den første boken i en serie merker man fort at forfatteren legger et godt grunnlag for både hovedkarakteren, men også bi-karakterene (som jeg regner med skal være med videre i serien).  I forhold til andre krim bøker hvor vanligvis hovedkarakteren blir suspendert iløpet av boken av noe dumt han/hun gjør, møter vi allerede hovedpersonen i boken, suspendert fra starten av. Etter å blitt suspandert lever Leo Junker nokså A4 liv der han prøver å takle etterdønningene fra en politiaksjon som gikk galt.  Lite vet at han at politi livet innhenter han igjen da en ung kvinne blir funnet drept i samme bygård. Nysjerrigheten tar overhånd og politi instinktene vekkes til live igjen når det viser seg at den avdøde kvinnen kan knyttes til hendelser fra fortiden til Junker som han gjerne vil glemme. Denne kvinnens død kommer til å velte om på livet til hans,  hvor gamle og vonde minner fra et glemt liv dukker opp igjen.

I «Den usynlige mannen fra Salem» får både miljøskildringer/personskildring den plassen som trengs, og med relative korte (og overkommelige) kapitler drives historien frem av ulike handlingsrekker der forfatteren prøver sakte, men sikkert avdekke handlingsforløpet.  Vanligvis er det for min del et trekk som gjør at jeg gjerne mister interessen for boken, men denne gangen var det med kombinasjon av forfatterens fortellerevne og språk som gjorde at jeg gav den en sjanse(noe jeg ikke angrer på).

Vekselsvis følger vi nåtidens Leo Junker der han prøver å nøste opp dette mysteriet som knytter ham til avdøde kvinnen , mens stadig dukker det opp minner fra hans oppvekst som til tider var hard. Hvor et møte med et  søskenpar endrer livet hans på både godt og vondt.  Forfatterens skildring av Junkers oppvekst i en drabant by er til tider sterk, og han har ikke på «silkehansker» han skilder hvordan  rus og alkohol flyter fritt blant de unge, og hvor vold ikke er noe uvant å bli utsatt for.   I dette virvaret av minner som strømmer på fra både nåtid og fortid, blander «Den usynlige mannen fra Salem» seg inn i historiens forløp.  Men han kommer ikke klart frem i starten av boken, og blir som hans kallenavn «usynlig» før han selv velger å ta del i historiens forløp. Selv om boken til tider er litt forutsigbar har forfatteren passet på å skvise en del uventede vendiger.

Forfatteren har lagt visse frempek i boken og løse handlingstråder til bygge videre på, og jeg er sikkert det vanker mange flere saker på Leo Junker i fremtiden.  Nå ser jeg frem til å lese neste bok i serien!

Hvis du er ute etter en bok som (muligens) vil stjele et par timer av nattesøvnen din bør du ikke lete lenge.  Selv om boken har en litt treg start vil du som leser bli dratt inn i historien ved hjelp av Carlssons sin fortellerevne og språk.  Anbefales videre!

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

1 thought on “Den usynlige mannen fra Salem av Christoffer Carlsson”

Legg igjen et svar rett under:

