The Martian av Andy Weir

20555443Tittel: The Martian
Forfatter: Andy Weir
Forlag: Del Rey
Utgitt: 2014
Format: Pocket/Heftet
Språk: Engelsk
Antall sider: 369 s.

Kilde: Kjøpt selv

 

 

Om boken:

En astronaut blir etterlatt på Mars uten mulighet til å kontakte Jorden. Han har forsyninger for 11 måneder. Redningsaksjonen kan komme om 4 år. Tidligst. Men han nekter å gi opp. Vil han overvinne de umulige oddsene?

MIN MENING

Etter langt om lenge fikk jeg endelig bladd om siste side, tørket tårene og trykket boken til mitt bryst.  Det er er sjelden jeg føler jeg kommer over slike bøker som  tar med meg på en følelsesmessig berg-og-dalbane-tur.  Jeg humret høyt for meg selv, snufset litt og felte en skvett tåre her & der underveis. Vel å merke er alle mennesker skrudd sammen ulikt, og hva som får meg til å le og snufse kan være helt noe annet for deg som leser. Når det er sagt vil jeg kort oppsummert si at det var litt av en leseopplevelse jeg hadde!

DAgbok-format

Hovedpersonen i denne boken er Mark Watney og vi møter han strandet på en nokså øde  planet i vårt solsystem. Nærmere sagt Mars.  På grunn av en sandstorm må han og de andre astronautene evakuere raskt.  Underveis   blir Mark truffet av en radioantenne.  Da Mark våkner igjen er laget hans forlat ham i den tro at han døde da han ble truffet av antennen.  Han får nesten ikke sukk for seg før han må begynne å tenke; hva må jeg gjøre for å overleve?

«I’m stranded on mars.
I have no way to communicate with Earth.
If the oxygenator breaks down, I’ll suffocate.
If the Water Reclaimer breaks down, I’ll die of thirst.
If the Habitat breaches, I’ll just kind of explode.
If none of things happen, I’ll eventually run out of food and starve to death.

I’m screwed.»

Vi som lesere kommer nokså tett på Mark der han loggfører hver dag på den røde planeten. Alle sine oppturer, nedturer, frustrasjoner og  tanker loggføreres. På sett og hvis er nesten som en dagbokformat vi leser historien til Mark.  Hvor det vekselsvis bytter mellom hva som skjer nede på jorden, og ikke minst hos de andre astronautene på vei tilbake til  jorden. På den måten får vi en varierende storyline, og får se historien fra ulike perspektiver.  Forfatteren vier god tid til å beskrive Marks omgivelser og man får virkelig det innover seg at han er helt mutters alene der. Den «ensomheten» er til å ta og føle på til tider følte jeg.

inspiration-mars-red-planet

intens, rørende og morsom

Forfatteren skaperen solid hovedkarakter som vi underveis i historien kommer tettere på. Der boken lett kunne bli en veldig gravalvorlig bok, letter forfatteren på «trykket» med Mark sin geniale humor som fikk meg til  å trekke på smilebåndet flere ganger iløpet av boken.

«If ruining the only religious icon I have leaves me vulnerable to Martian vampires, I’ll have to risk it» s.33

Foruten å brilijere med god dose humor og ironi  byr forfatteren på neglebitende og  intense og ikke minst rørende øyeblikk.  Når jeg så filmen må jeg ærlig innrømme at jeg gråt en liten skvett mot slutten, og satt mer eller mindre med gåsehud under hele filmen. Hvis jeg skal komme med en liten avstikker må jeg si at Ridley Scott har gjort en bra jobb med filmatisering av boken.

«In Chicago, a middle-aged couple clutched each other’s hands as they watched. The man held his wife gently as she rocked back and forth out of sheer terror. The NASA representative knew not to disturb them, but stood ready to answer any questions, should they ask». s.342.

Kort fortalt er The Martian en spennende, intens, nervepirrende og morsom, pageturner av en bok. Dette er en bok du lever deg inn i, og du heier på Mark gjennom hele boken . Hvis det ikke var for at jeg måtte opp på jobb i den perioden jeg leste boken,så hadde jeg blitt liggende hjemme i senga og lest den ut på 1-2-3. Dette er definitivt en bok jeg kommer til å lese om igjen . Absolutt en bok jeg anbefaler videre! I samme slengen anbefaler jeg også filmen! Verdt turen!
Sjekk ut traileren under!

Lest boken? Hva synes du?

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

2 thoughts on “The Martian av Andy Weir”

  1. Jeg begynte så vidt på denne i sommer, men fikk ikke helt grepet på den. Nå tror jeg jammen at jeg må ta den frem igjen, har jo lyst til å lese den før jeg ser filmen 🙂 Flott omtale 🙂

    1. Takker:) Jeg begynte litt på den også for et par måneder siden, og jeg fikk heller ikke helt grep på den. Men etter å sett et par filmtrailere fikk jeg på ny lyst å prøve meg på den. Så hadde en venninne av søsteren min snakket så varmt om boken og anbefalt den på det sterkeste:) Så jeg anbefaler den!

Legg igjen et svar rett under:

