Kobo & I

Tenkte det var på tide å skrive et lite oppfølgingsinnlegg på «Ebooks here I come«, der jeg skrev at jeg nylig hadde kjøpt meg et lesebrett for første gang. En Kobo Aura.  Nå har det gått over 1 år siden jeg har kjøpte lesebrettet, og jeg har siden jeg publiserte innlegget fått litt mer kjennskap til lesebrettet mitt.  Jeg kan dessverre ikke skryte på meg at jeg bruker den hver dag, men det hender jeg har perioder hvor jeg holder meg bare til lesebrettet og andre ganger bare papirbøker. 🙂  I det innlegget som jeg publiserte i fjor januar kom det et par spørsmål jeg tenkte jeg skulle skrive litt mer utdypende om.

koboaura

Kobo Aura er et lite og enkelt lesebrett i «Kobo-familien» hvor du bl.a. finner Kobo Aura H20 (som er vanntett – passende for de som liker å lese på stranden)og Kobo Glo.  Koboen min er det plass til 4 GB (internminne), men jeg har mulighet (hvis jeg ikke husker helt feil) å sette inn en SD- minnekort for ytterligere ekstern plass.   På lesebrettet kan du lese e-bøker som bl.a. er i formatet epub, pdf eller txt/html m.m.. Jeg bruker en programvare som heter Adobe Digital Edition som lar meg lagre alle ebøker jeg kjøper på et sted og føre de over Koboen min, når jeg er koblet til pcen min. Det kan være lurt å kjøpe eget etui til lesebrettet som beskytter det mot fall og skjermen mot riper. På ebay selges rimlige etuier med «sleep» funksjon som slår av skjermen når du lukker etuiet.

Hvor kjøper jeg e-bøker til min kobo?

Hvis jeg skal kjøpe engelske e-bøker, bruker jeg  nettbutikken til Kobo.  Det er fullt mulig å kjøpe e-bøker direkte fra lesebrettet(bookstore), men jeg føler selv at jeg får bedre oversikt over kjøps prosessen på en pc kontra et lite lesebrett(selv om den nok er sikker også).   Hvis jeg skal kjøpe norske e-bøker bruker jeg den norske nettsiden ebok.no. Der har du mulighet til å kjøpe både norske, men også engelsk e-bøker , selv om det engelske utvalget er litt dårlig etter min mening + lydbøker. Hvis du har en Kindle har du også muligheten i ebok.no nettbutikken å kjøpe e-bøker derfra(de har veiledning på hvordan du fører over kjøpte e-bøker til din kindle). Men merk; hvis du kjøper e-bøker i ebok.no  appen på ditt nettbrett må du betale et gebyr. Så det lønner seg å kjøpe i nettbutikken deres på en pc for å så føre over e-boken til ditt lesebrett.  Du trenger ikke å blakke deg heller på e-bøker siden det finnes mange gratis bøker som har falt i det «fri» på nettsider som Project Gutenberg / Bokselskapet.no /Bokhylla.no.

kobodotcom

Nå har jeg ikke utforsket andre steder hvor jeg kan kjøpe både norske/engelske e-bøker, men holdt meg til det som jeg føler har fungert for min del. På ark.no og adlibris.no kan du kjøpe e-bøker,men ettersom jeg forstår må de leses i egen app og kan ikke føres over til andre medier(f.eks. ulike lesebrett).  Tips gjerne om andre nettsteder som du kan  kjøpe e-bøker som lar deg velge hvilken plattform du kan lese de på, etter at du har kjøpt de(f.eks. nettbrett, app på mobil eller lesebrett).

Kan jeg laste ned apper til den?

Det går ikke ann å laste ned apper til denne typen Kobo jeg har . Den har en funksjon som heter «Beta features» som har ulike ting: Sketch pad (lar deg tegne og drodle ting.), Suduko(spill), Web browser(vel å merke en nokså enkel én) og Unblock it(spill). Ettersom dette lesebrettet er i svart/hvitt blir det ikke like mye «spill» opplevelse som det ville være på et nettbrett med farger eller lesebrett med internettfunksjoner/farger.  Jeg hadde håpet at det på en eller annen måte kunne være mulig å laste ned appen eBokBib, som lar deg låne e-bøker fra biblioteket. Men det går det dessverre ikke.  Så de som er på utkikk etter det, bør finne et lesebrett som har android-system.

Hvordan er det å lese med Kobo?

Kobo Aura har mange valgmuligheter når det kommer til å tilpasse lesestilen din (hvis jeg kan kalle det det). Du har muligheter ved å gå inn på innstillinger og  tilpasse hvor på skjermen du vil bla for å komme til neste side, hvilken skrift størrelse og skrifttype du ønsker. Du kan få opp innholdsliste(for de e-bøker som har det) med noen enkle tastetrykk og bla frem og tilbake i boken uten å miste hvor du er i den. Du kan klikke på sidetallet nederst og komme tilbake til siste side du leste.

Jeg synes det er veldig behagelig å lese med Kobo Aura. Du kan fint tilpasse lysstyrken etter lysforholdene og ettersom den har e-ink er det nesten som å lese en «vanlig bok»(selv om e-bøker aldri vil erstatte de gode gamle papirbøkene ❤).. Du blir ikke like sliten i topplokket å lese et lesebrett kontra å lese på et nettbrett synes jeg.  Jeg brukte i studietiden min mye Ipaden min til å lese pensumartikler og skrive notater på, og jeg merket hvis jeg satt i mange timer i strekk at jeg ble sliten. Nå har jeg ikke testet koboen min i direkte sollys, men etter det jeg har hørt skal lesebrett med e-ink fungere bra i sollys.

9a6bee9e-0bb5-4d5b-bdb4-294d68268da8

Batteritiden er ganske god og jeg har sjelden måtte løpe hjem å lade lesebrettet mitt. På det året jeg har hatt lesebrettet mitt har jeg kun ladet den når jeg har koblet den til pcen, for å laste over kjøpte e-bøker. Levetiden på batteriet kommer selvsagt ann på hvor mange timer pr.dag du leser, hvor mye skjermlys du har og ikke minst om du er koblet til WiFi. Er du ute på farten kan det være nyttig å slå av WiFi inntil du har kommet hjem eller til et sted som det går ann å koble seg til et, hvis du må være koblet til WiFI.

Ulike funksjoner

2551d7a7-3afd-4af1-b4d9-80125e986043

Er du den som er nysjerrig på hvor fort du leser og hvor lang tid du bruker på lese kommer du til å digge «reading stat» funksjonen på Kobo Aura. Du får også oversikt underveis i leseprosessen hvor langt i % du har lest, mange  timer du har lest boken hittil , og hvor mange timer du mest sannsynligvis kommer til å bruke på den eksakte boken(sjekk extras i hovedmenyen).  Når du leser selve boken kan du «highlighte», altså markere linjer eller hele avsnitter i boken. Du kan slå opp ord du ikke skjønner, søke i selve boken du leser hvis du kom over et sitat du ikke har markert, men vil gjerne markere osv.   Du kan lage dine egne notater (annotations)underveis i boken. Dette kan gjerne være lurt hvis du kjøper pensumbøker som e-bøker.

Det er også mulig å flyttet rundt på brikkene eller «tile» som det er heter på koboen. Du kan få frem lesestatistikken på hovedmenyen, boken eller bøkene du leser eller samlingene av bøker du har. Det kommer også en egen brikke med kobo  sin egne anbefalinger ut i fra bøker du har kjøpt i deres nettbutikk, men også én med bøker du nylig har lagt inn på lesebrettet ditt. =)

Ved å klikke på «Library» kan du få oversikt over boksamlingen din, leseutdrag du har lastet ned i kobo nettbutikken og dine samlinger du har laget selv (f.eks. Fantasi-bøker/Krim o.l.). Du har også funksjonen «Pocket».  Hvis du laster ned appen «Pocket» på din mobil, pc eller nettbrett kan artikler du lagrer komme direkte på lesebrettet ditt, når du kobler deg til WiFi og synkroniserer lesebrettet ditt.  Selve «Pocket» på lesebrettet er ikke app i den funksjon,  at du kan velge å slette den og laste den en annen type. Men fungerer  mer som en innbygd funksjon.

Men alt er ikke dans på roser…?

Ut i fra det jeg skriver ovenfor kan man nesten tro at alt er en dans på roser. Men jeg skal ikke rose lesebrettet helt opp i skyene. Som alle tekniske duppeditter har denne også litt negative sider.  Disse negtive sidene kan jo være subjektive (at det er bare jeg som irriterer meg over de).  Når du leser en e-bok med lesebrettet kan den være litt «oversensitiv» og blar veldig fort over til neste side hvis du kommer nær kanten av skjermen (som indikerer at du vil bla til neste side). Dette kan jo endres i leseinnstillingene(noe som jeg bør sjekket ut litt mer når jeg tenker meg om…)

03248e94-83a1-49bf-b60c-dde3197b6167

Markeringsfunksjonen kan være litt knotete til tider og det gjelder særlig hvis du skal markere lengere avsnitt.  For kortere setninger er den helt greit, men ikke store avsnitt.  Den kan også oppleves litt treg i svingene når man skal navigere seg i innstillingene og ellers i hovedmenyen.

For de som ikke er så flink i engelsk kan dette lesebrettet by på noen problemer. Det går ikke ann å endre språk til noe annet enn engelsk, tysk, fransk, nederlandsk, italiensk, spansk, portugisisk og tyrkisk. Så for min del er operativsystemet på engelsk bare.   Kobo er jo flink til å oppdatere programvarene sine og det kan jo hende en gang i fremtiden at litt nordiske språk kommer inn.

Passer den for meg?
Alle lesehester er ulike og et lesebrett kan velges etter hvilke behov man har.  For meg som ikke er den ivrigste e-bok leseren ennå, passer dette lesebrettet midt i blinken for meg. Jeg liker å lese både på norsk og engelsk, og  ville ha et lesebrett som det enkelt gikk ann å overføre disse til.  Men for den erfarne e-bok leseren, bør han/hun nok  undersøke litt mer på nett hvilken Kobo lesebrett type som passer seg. Eller om det er andre lesebrett-typer som f.eks. Kindle/Sony o.l. som kan passe midt i blinken for dem. Med et enkelt Google-søk kan du få tilgang til ulike nettsider som skriver brukeromtaler om ulike typer lesebrett og du kan vurdere flere lesebrett opp mot hverandre ifht pris m.m. Vel å merke er lesebrett markedet i Norge ikke like stort, og du må kanskje bestille ditt lesebrett fra utlandet. Jeg bestilte min på Dustin Home(de har firmaet i Sverige). Det er ikke umulig å få kjøpt et i Norge, men utvalget er kanskje ikke like stort.

Avslutningsvis vil jeg si at jeg er fornøyd med mitt Kobo lesebrett. Jeg har nå i det siste begynt å ta i den i bruk mer og mer. Den er lett å ha med i vesken eller sekken min,  og veier ganske lite. Går du tomt for lesestoff kan du enkelt koble deg til nærmeste WiFi.punkt  som er tilgjengelig,  og kjøpe en eller flere e-bøker til en rimlig pris i «bookstore», som finnes på hovedmenyen på kobo lesebrettet. 

Hvis du har noe mer spørsmål er det bare å stille de i kommentarfeltet rett under(vel å merke er jeg ikke noe lesebrett-ekspert, men jeg skal prøve å svare så godt som jeg kan) eller send meg en epost: ininasbokverden(alfakrøll)gmail.com (som kan være lurest hvis du vil ha svar raskt!).

Del gjerne dine tanker rundt ditt lesebrett eller kom med tips & råd!

 

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

Legg igjen et svar rett under:

