Mine ungdomsbok favoritter i 2016

For et par uker siden ble fikk jeg en hyggelig epost fra NUBB sin prosjektgruppe. De lurte på om jeg hadde lyst å skrive et lite innlegg, hvor jeg presenterte mine norske ungdomsbok favoritter for i år. NUBB skal i desember la bloggere fra de ulike nordiske landene skrive om sine ungdomsbokfavoritter fra sitt land. Så følg med deres hjemme side her for flere tips!

Jeg er dessverre ikke så flink til å lese andre nordiske ungdomsbøker, og det er kanskje noe jeg håper å endre etterhvert(kanskje jeg kommer over flere tips på NUBB denne måneden). Det finnes så utrolig mange gode og flotte ungdomsbøker,  som venter på å bli lest. Under skal jeg kort presentere mine tre favoritt ungdomsbøker i 2016.

mineungbokfav2016

«Det hjelper ikke å blunke» av Lena Ask (Gyldendal, 2016)

En lettlest, men sterk bok om det å komme i puberteten,  og ikke se helt ut som de andre. Lilly har leppe- og gane spalte som gjør at hun ikke føler at hun kan konkurrere med de andre jentene i klassen, da hun blir forelsket i bestevennen Are. Dette skaper en del forviklinger både i vennskapet med Are og på hjemmebane med foreldrene, da Lilly begynner å gjøre opprør. Godt driv i historien, og du kommer nært på karakterene.

«Mørket kommer innenfra» av Tyra Teodora Tronstad (Aschehoug, 2016)

En høyst aktuell bok om det å befinne seg midt opp en i borgerkrig (lignende situasjon). Linnea og Max møtes mot alle odds. De er begge på flukt i sin egen
hjemby der kriminelle bander har overtatt makten, og er stadig i konfrontasjon med myndighetene. Historien veksler mellom å fortelles av Linnea og Max , og historien drives fremover av godt og enkelt språk, spennende karakterer og ikke minst bra historie.

«Fangarmer» av Tore Aurstad (Cappelen Damm, 2016)

En grøsser & spenningsbok du ikke lett legger fra deg. Fra første siden drar forfatteren meg inn i historien og jeg kan love deg at det blir litt gåsehudøyeblikk iløpet av boken.  I 1928 skrev den amerikanske grøsser/skrekk forfatteren H. P.
Lovecraft grøsserfortelling The call of Cthulhu, som skildrer
skrekkopplevelsene til den norske sjømannen Gustaf Johansen i
Sørishavet. Johansens unge naboer (Amund Nordfjord og hans familie) i Oslo forteller hva som skjedde videre der Lovecrafts historie slutter.  Altså en skikkelig pageturner!

 

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 27 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

Legg igjen et svar rett under:

