Smakebit på søndag: Ære være mine døtre

På søndager er det et fast innslag på bokbloggen «Flukten fra virkeligheten» som heter  «En smakebit på søndag» hvor bokbloggeren inviterer andre bloggere til å legge igjen lenker til innlegg, hvor de deler en eller flere smakebiter fra boken(eller bøkene) de leser. Men viktig; ikke noen spoilere! 🙂  Legg igjen lenken her!

Denne søndagen vil jeg dele en smakebit fra boken «Ære være mine døtre» av Lene Wold.  Boken forteller om æresdrap fra mannens perspektiv. Jeg har ikke kommet så særlig langt ennå, men det jeg har lest er ganske sterk.  Smakebitene mine er hentet fra forordet og litt lengere ut i boken.

«Jeg innså at æresdrap er så mye mer komplekst enn det jeg tidligere hadde trodd, og følte at jeg hadde et ansvar for å undersøke temaet nærmere. Denne gangen banket historien bokstavelig talt på døren min. For hvordan rettferdiggjør man et æresdrap?» s. 11(ebok)

«Dersom en kvinne mister sin anstendighet, er den tapt for alltid, mens en manns ære alltid kan gjenopprettes. Da er hamasa-mot-viktig. Det viser familiens evne til å beskytte slektens ære, selv om det medfører personlig tap og smerte». s. 22 (ebok).

For tiden leser jeg flere bøker på én gang, men det er denne som har surret  i bakhodet i hele dag. Så nå skal jeg sette meg ned å lese videre i den,  før senga kaller! Håper helgen deres har vært fin!

Hva leser dere for tiden?
Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

2 thoughts on “Smakebit på søndag: Ære være mine døtre”

Legg igjen et svar rett under:

