Boktips: Krim

Skal ikke påberope meg å være noe ekspert på krim & spenningsbøker, eller si at jeg leser veeeeldig mange bøker innenfor den sjangeren. Jeg er egentlig litt kresen når det kommer til krim & spennings bøker (bare for å favne bredt i sjangermessig nå).  Men over årenes løp har det sneket seg inn noen favoritter som jeg ønsker å dele med dere.  Siden jeg er barne – og ungdomsbibliotekar føler jeg også en liten trang til å dele noen boktips for barn & unge, men det tenker jeg å gjøre i et eget innlegg som publiseres iløpet av denne helgen 🙂

«Elle melle» av M.J Arlidge (Helen Grace #1)

I denne boken følger vi Helen og hennes etterforskerteam som jakter på en åpenbart forstyrret person,  som bortfører personer i par og gir dem et forferdelig ultimatum: En av dere overlever, en av dere dør. Helen Grace og hennes kolleger ved Southampton politistasjon står med ryggen mot veggen.
Jeg slukte denne boken på 1-2-3.  Historien ble drevet frem av den stadig opptrappingen til gjerningspersonen, men også de uventede tvistene som kom litt etter litt, mot slutten av boken. 

 

«Kvinnen i buret» av Jussi Adler-Olsen (Avdeling Q, bok nr 1). 

Den unge fremadstormende folketingspolitikeren Merete Lynggaard er sporløst forsvunnet. Mediene kaster seg over historien, og overskriftene antyder alt fra selvmord, en tragisk ulykke og kidnapping til at hun har forsvunnet frivillig. Politiet setter i gang en storstilt etterforskning – men uten resultat. Lynggaard er som sunket i jorden. Forløpig har jeg kun lest denne i serien hvor vi følger «Carl Mørck» og denne gav mersmak. Jeg har kjøpt de to neste i serien som venter på meg i bokhylla. En spennende og godt skrevet krim, som jeg gjerne leser om igjen! 

 «Bak lukkede dører» av B.A Paris

Bak lukkede dører er en psykologisk krim om et forhold der ikke alt er slik det ser ut på overflaten. Grace og Jack er tilsynelatende det perfekte ektepar. Jack er en flott, rik og vellykket advokat. Grace er vakker og ofrer sin egen karriere for å stelle hjemme i et nydelig, stort hus. De er paret som har alt og som man elsker å hate.
Det er bare ett problem, Jack og Grace er sammen hele tiden. Noen kaller det ekte kjærlighet, men enkelte av damene i nabolaget synes det er merkelig at Jack alltid er med når de inviterer Grace til lunsj eller andre ting.  Denne boken hører (kanskje)mer  hjemme innen for psykologisk thriller/ spenning sjangeren.  Det den kanskje mangler i form av sideantall,veies opp med en knakende god plot,  og er en bok du leser med gru(og som du gjerne har problemer med å legge  fra deg). Selv om jeg leste den ut i januar måned i år, er boken fremdeles med meg. Jeg krysser fingrene for at denne enten blir filmatisert eller laget som en miniserie. Absolutt å anbefale for de som ikke vil ha alt for tung krim eller spenningsbok å lese denne påsken.

 «Store hvite løgner» av Liane Moriarty

Er kanskje ikke den mest A-typiske romanen som føyer seg under krim & spenning sjangeren,men heller mer mot «feel-good sjangeren». Men denne boken rommer så mye mer en kjærlighet, drama og intriger. Det har skjedd et mord i en idyllisk australsk by. Det er ikke før nettet snører seg sammen, løgner og mørke hemmeligheter sniker seg frem, at vi sakte men sikkert får hvite hvem som har blitt drept og ikke minst hvem som er morderen. Pssst: Denne går som en miniserie på HBO Nordic nå med bl.a Nicole Kidman og Reese Witherspoon noen hovedrollene. Foreløpig har jeg og søsteren min sett bare 3 episoder og vi gleder oss å se alle sammen. 

  «Kjære søster» av Rosamund Lupton

Jeg har lagt til denne boken på tidligere lister over bøker jeg anbefaler. Dette er også en bok jeg vil anbefale for den som ikke leser så alt for mye krim eller kanskje ikke helt har falt for sjangeren. Boken følger Beatrice i hennes desperate søken etter sin lillesøster som er sporløst forsvunnet. I jakten på søsteren finner hun stadig ut nye ting om søsteren som hun ikke visste om før, og hun begynner å tvile på hvor godt hun egentlig kjenner søsteren sin.   Det jeg likte ekstra godt med denne her boken er at forfatteren greide å holde tak på leseren sin fra første side. Lupton skriver bra og har troverdig karakterer. Samtidig vil jeg gi tommelen opp for den litt sjokkerende tvisten mot slutten. Boka er litt tjukk, men er lett å komme seg gjennom. Så ikke la deg avskrekke av sideantallet.

 «The Silent girls» av Eric Rickstad

Denne kjøpte jeg ved en tilfeldighet på nettbutikken til lesebrettet mitt Kobo.  Det var noe med forsiden som lokket meg.  På selve nettbutikken til Kobo blir denne boken beskrevet som «Vermont» sin egen «True detective». Jeg har ikke sett på HBO serien med samme navn ennå, men jeg kan godt si at dette er en roman for de som liker den ikke a-typiske etterforskeren. En som kanskje ikke følger «boka». Vi følger «Frank Rath» en tidligere drapsetterforsker, som nå jobber som en privatetterforsker. Han er nokså utslitt, kroppen verker og det bøter han på med litt alkohol i ny og ne.  En ren rutine sak for politiet med en forlatt bil i skogkanten starter en større etterforskning hvor en rekke forsvunne jenters skjebne knyttes sammen. En sak hvor de trenger Rath sin ekspertise.

Hva skal dere lese i påsken?

Håper alle sammen får en fin påske!

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

2 thoughts on “Boktips: Krim”

Legg igjen et svar rett under:

