Verda er ein skandale av Agnes Ravatn

Tittel :«Verda er ein skandale»

Forfatter: Agnes Ravatn

Forlag: Samlaget

Utgitt: 2017

Språk: Nynorsk

Antall sider: 94

Kilde: Leseeksemplar

Om boka

Om livet, lykka og eit tilvære på bygda. Etter eit hektisk tiår i hovudstaden tek Agnes Ravatn mann og baby med seg frå Frogner og flyttar til den vesle vestlandsbygda Valevåg for å roe ned i permisjonstida. I eit forfalle småbruk utan Internett, omkransa av skog, fjell og sauer, milevis unna kulturandedammen i hovudstaden, snirklar dagane seg sakte forbi for den vesle familien. Kveldane går med til å drikke vin og samtale med den næraste naboen: vennen og forfattarkollegaen Einar Økland. Verda er ein skandale er stasjonære reisebrev frå eit halvår på bygda. Det handlar om lykke, skriving, det enkle livet og jakta på det perfekte knekkebrødet. Tekstane er lett omarbeidde versjonar av essay som har stått på trykk i Dag og Tid.

Min mening

Denne omtalen blir en liten mini omtale laget på mobilen min. Da jeg fikk muligheten til å få et leseeksemplar av den nyeste boka til Agnes Ravatn, grep jeg den muligheten. Etter jeg leste Folkelesnad av samme forfatter ble jeg en Ravatn fan.

Elsker hennes måte å betrakte verden på og henne direkte & til tider morsomme måte å si det hun mener enten det gjelder fiksjon eller sakprosa. Hun ser på samfunnet med et skråblikk. I denne essay samlingen/reisebrev kommer vi litt tettere på forfatteren, og vi blir med på en reise til vestlandsbygda Valevåg, der hun og familien skal komme seg litt vekk fra bylivet og senke skuldrene mens hun har barselpermisjon.

Boken har relativt korte kapitler som handler om alt fra det å gå tur med sin nærmeste nabo og forfatterkollega Einar Økland, lage det perfekte knekkebrødet, fortrolige samtaler med naboen og betraktninger om livet sitt og tiden i Oslo. Hvordan livet der fortonet seg i forhold til det rolige og stille livet på Vestlandet hun har nå.

Ravatn har en spesiell skrivemåte som lar deg som leser bli dratt inn i teksten. Boken er ikke tungt å lese med hennes fine fortellermåte , og sidene flyr unna der hun på treffende, morsom og til tider alvorlig betrakter både omverden og seg selv.

Eneste jeg har å pirke på er at det i de kapitlene hvor hun og Økland har samtaler om alt & ingenting, kan det være litt vanskelig å holde styr på hvem som snakker. Samtaleføringen går litt fort i svingene og det kan være litt vanskelig å få grep om hva samtalen i utgangspunktet handler om.

Bortsett fra det er Verda er ein skandale en bok jeg vil anbefale videre. Den traff meg kanskje ikke like hardt som med Folkelesnad og Fugletribunalet, men minnet likevel meg på hvorfor jeg liker henne som forfatter 😊

Har du lest boka? Hva syntes du?

Del gjerne din mening under i kommentarfeltet.

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

2 thoughts on “Verda er ein skandale av Agnes Ravatn”

  1. JEg har den liggende her og gleder meg til å lese den 🙂 Både fordi jeg virkelig liker Ravatn og fordi mitt barndoms ferieparadis ligger rett ved Valevåg.

Legg igjen et svar rett under:

