Roser,kyss og døden av Maria Lang

Tittel: Roser,kyss og døden
Forfatter: Maria Lang*
Oversetter: Peter Grøn
Øvrig medarbeidere: Karin Wærum
Forlag: Silke
Format: Pocket
Språk: Norsk(bokmål)
Utgitt: 2012
Antall sider: 221
Kilde: Mottatt leseeksemplar fra forlag


*Maria Lang er et pseudonym for Dagmar Maria Lange1

OM BOKEN:
Sommeren viser seg fra sin vakreste side når Puck ankommer familien Malmers herregård for å møte Christer Wijk og hans forlovede. Puck tas imot med åpne armer, men hun aner likevel uråd. Det virker som om den vordende brudens familie skjuler et eller annet. Men hva?

KriminalkommissaerWijk er stormforelsket og merker ikke understrømmene av fare i huset, og Puck bestemmer seg for å bli værende hos dem en stund. Det er ikke lenge før morderen slår til. Familiens patriark blir funnet død, og familien står lamslått tilbake. Det må være en i den nærmeste kretsen som er den skyldige. Puck og Christer Wijk samarbeider nok en gang om en mordgåte som må løses – og det snart. For hvem vet hvem som blir neste offer …. «Maria Lang var sin tids Camilla Läckberg»Nils Nordberg

LITT OM FORFATTEREN:
Maria Lang er pseudonym for Dagmar Lange (1914-1991), som var Sveriges første krimdronning. Hun skrev 43 krimromaner – og den geniale kriminalkommissær Christer Wijk avslører morderen i samtlige av dem. De ble skrevet for hånd med nesten uleselig skrift, så søsteren hennes måtte renskrive dem på maskin før forlaget kunne lese dem. Forfatteren var svært betatt av sin karismatiske hovedperson, som av kritikerne ble omtalt som en svensk Lord Peter Wimsey.
Maria Langs krimromaner er puslespill etter klassisk mønster. I hennes verden er hyggen ved peisbålet, snapsen til maten og tåkeslørene som danser over vannflaten like viktige som å finne ut hvem morderen er.(Les mer!)

MIN MENING:

Dette er den tredje boken som Silke forlag gir ut i serien til Maria Lang . Maria lang var egentlig ikke forfatterens ekte navn,men et  pseudonym for Dagmar Maria Lange1. Generelt er jeg ikke den bokelsker som sluker krimbøker så ofte , og jeg vet ikke helt hvorfor det har vært sånn . Men nå har jeg begynt mer og mer like sjangeren og har oppdaget mange gode forfattere de siste årene.

Som alltid ender jeg opp med å lese bøker i feil rekkefølge,og denne boken er den tredje boken i serien om vi møter Kriminalkommissær Christer Wijk og Puck som sammen løser ulike mordgåter sammen.

Denne gangen møter Puck en annerledes Christer som er stormforelsket som skal gifte seg. De møtes på forlovdens families herregård. Det er ikke lenge etter Puck sin ankomst at et mord skjer innen for de fire veggene til herregården og nok en gang må Puck & Christer legge «hjernen i bløt» og løse en mordgåte før det skjer noe mer.

Dette er den første boken jeg har lest som kan føye seg under den «klassiske krimgåte» hvor ting foregår ala Agatha Christie’s «Hercule Poirot» måte å løse en mordgåte på. Jeg liker godt tvfilmene med Hercule Poirot,men jeg kan ikke skryte meg på at jeg har lest alle bøkene som Agatha Christie har skrevet om Poirot.

Til å være en krimbok så går sidene fort unna når man først sitter seg ned og med denne boka så satt jeg å leste til & fra skolen. Kapittelene avsluttet gjerne med en liten mini cliffhanger og man måtte bare lese videre ett kapittel videre. Før jeg visste ordet av det så ble jeg ferdig med boka fort.

Ettersom den føyer seg litt innenfor den klassiske måten «å løse mord» på så blir den kanskje litt forutsigbar på den måten at vi vet at morderen blir gjerne avslørt mot slutten. For min del drev jeg å gjettet underveis på hvem morderen er og det var ikke den jeg trodde det var(Er kanskje ikke den beste til å gjette heller.hehe). Så på en måte skal Maria Lang ha ros for å holde oss lesere litt på vilfare ifht til hvem morderen er. Du må smøre deg med tålmodighet og vente mot slutten hvis du ikke plukker opp ulike hint underveis som jeg tydligvis har gått glipp av.

Etter å lest denne boken av Maria lang må jeg se å få lest de andre bøkene hun har gitt ut. Denne boken anbefaler jeg gjerne videre til krim elskere som liker klassisk krim:)

Har du lest boken? Din mening?

Ps: Bare å legge igjen link til omtale hvis du har også skrevet om den,så kan jeg linke videre så folk kan lese ulike mening om boken:)

1Kilde

6 kommentarer om “Roser,kyss og døden av Maria Lang

  1. Jeg visste ikke at Maria Lang er et pseudonym, ikke at jeg har lest noen av bøkene heller – jeg er litt som deg og krim har ikke vært den sjangeren jeg har lest mest av. Noe jeg har tenkt å gjøre noe med, for eksempel har jeg satt opp flere krimbøker på skal-lese-listen og kanskje denne boken også skal på den listen. Takk for tips 🙂

    1. Bare hyggelig! Håper du får lest litt krim denne mnd:) Har selv lånt boken «Hypnotisøren» av Lars Kepler på biblioteket(aka jobb min.hehe). Boken er jo filmatisert nå 🙂
      Leste det på hjemsiden til silke forlag før jeg skrev omtalen:)

  2. Visste heller ikke at Maria Lang er et pseudonym, det var en morsom informasjon. Har ikke lest noen av bøkene hennes, men jeg skal det etterhvert helt klar. Elsker gamle krim lik Agatha Christie stil. Så denne gleder jeg meg til, men jeg tror jeg skal prøve meg på første boken hennes og arbeide meg oppover:) Ha en fin dag!

Legg igjen et svar rett under:

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..