Ild av Mats Standberg og Sara B. Elfgren

Layout 1Tittel: Ild (org.tittel: Eld)*
Forfatter(-e): Mats Strandberg og Sara B.Elfgren
Oversetter: Gry Brenna
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2012
Format: Innbundet
Språk : Bokmål
Antall sider: 636
Kilde: Mottatt leseeksemplar fra forlag

* Inngår i en serie: Andre bok i Engelsfors.triologien

OBS: Dette er en omtale av andre boken i Engelsforstriologien og det kan  hende at det  kommer frem ting fra forrige bok og denne boken. Så hvis du ikke har lest bok nr 1 (Sirkelen) anbefaler jeg å styre unna denne omtalen  foreløpig. Les min omtale om «Sirkelen» her!

OM BOKEN:

De utvalgte skal begynne i andre klasse på videregående. Hele sommerferien har de holdt pusten og ventet på demonens neste trekk. Men trusselen kommer fra et sted de ikke kunne ha forutsett.
Det er tydelig at noe er veldig, veldig galt i Engelsfors. Fortiden veves sammen med nåtiden.  De levende møter de døde. De utvalgte knyttes stadig nærmere hverandre og blir nok en gang minnet på at magi verken kan lindre ulykkelig kjærlighet eller reparere knuste hjerter.

Ild er den andre delen av Engelsfors-trilogien.

Den første boken i trilogien, Sirkelen, utgis i 25 land, og ble en formidabel suksess  blant både kritikere og lesere.

MIN MENING OM BOKEN:

Etter jeg vendte  den siste siden i «Sirkelen» var vente tiden på oppfølgeren lang, og etter å fått den i posten var gleden stor å begynne på der jeg slapp med Minoo og de andre utvalgte. Når jeg mottok den i høst var det midt opp i eksamensperiode så den ble liggende litt på vent før jeg i juleferien satte meg ned og fordypet meg i universet til Mats Strandberg og Sara B. Elfgren.

Jeg hadde store forventninger på «ild» ettersom jeg elsket første boken og jeg kan si at forfatterne innfridde mine forventinger og litt mer. They done it again!

I oppfølgeren til Sirkelen begynner de utvalgte på andre året på videregående og fjorårets hendelser som krevde livet til 2 andre utvalgte sitter fremdeles igjen i gruppen som nå er kanskje mer i tvil på deres oppdrag i den rolige svenske byen Engelsfors. En ny trussel er på vei og faren for apokalypsen er overhengende nær. Minoo og de andre utvalgte er fremdeles ikke fullkommen som gruppe og det er fremdeles strid innad i gruppen som kan være med på sette kjepper i hjulet for deres kamp mot de onde.

I denne boka i forhold til første boken greier forfatterene å holde på spenningen mer, og det tar litt lengere tid for å nå toppen.Når den først kommer er det verdt den ventetiden for å si det på den måten.

Fremdeles greier forfatterne å få frem de ulike personlighetene til de gjenværende utvalgte.Jeg synes det er bra at de greier å holde de samme nivået på persongalleriet, og ulikhetene innad i gruppen er  nå  sterkere ettersom kreftene deres utvikler seg.

Selvom det tok litt tid for å nå spenningskurven greide forfatterene å gjøre det igjen. De tar det igjen med å legge igjen «smuler» med spor og skaper   tvister om jeg ikke forventet, Jeg vil si at denne bok var bitte bitte litt mer pageturner en første. Særlig slutten kom overraskende på meg og det var noe ikke jeg hadde sett komme. Tårene trillet mot slutten og nå er jeg spent å se om siste bok i serien topper det hele.

Kort fortalt er Ild oppfølgeren  til  boksensasjonen «Sirkelen» om tok verden med storm da den kom ut.  Forfatterne skuffer ikke med oppfølgeren og plukker fint opp tråden fra forrige bok.De skapte igjen magi og spenning blandet med kjærlighet, vennskap og intriger. Absolutt en bok jeg trygt kan anbefale videre til alle fantasyelskere! Har du ikke lest «Sirkelen» anbefaler jeg den like mye!

Har du lest boken? Din mening?

Andres meninger:

  • Silje har skrevet om boken her!

Rop ut hvis du også har skrevet om boken,så kan jeg linke til din omtale her!

 

6 kommentarer om “Ild av Mats Standberg og Sara B. Elfgren

  1. Tilbaketråkk: Ild av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren (Engelsfors #2) « siljes skriblerier

  2. God omtale! Jeg ble ferdig med boka i dag og har nettopp lagt ut hva jeg syns om den. Jeg ser at vi er ganske enige, bortsett fra at jeg syntes denne var enda mer spennende enn den første hele veien 🙂 Jeg gleder meg til den neste boka.

  3. Tilbaketråkk: Mats Strandberg & Sara B. Elfgren: Ild | Karis bokprat

  4. Tilbaketråkk: Leseåret 2013 | I Ninas Bokverden

  5. Tilbaketråkk: Ild av Sara B. Elfgren og Mats Strandberg | NUBB

Legg igjen et svar rett under:

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..