En dag i historien av Andrea Gjestvang

T1910.Bokomslag_fil.200ittel: En dag i historien
Forfatter: Andrea Gjestvang
Forlag: Pax
Utgitt: 2012
Språk: Norsk(bm)
Format: Innbundet(Hardcover)
Antall sider: 99
Kilde: Lese eksemplar fra forlaget

Om boken:

Andrea Gjestvang har mottatt L’Iris d’Or/Sony World Photography Awards Photographer of the Year i London, Årets fotograf og vunnet hovedprisen Årets bilde for fotoet av Ylva Scwenke fra boken.

En dag i historien er en lavmælt og annerledes bok om tilværelsen til et utvalg ungdommer som var på Utøya 22. juli 2011. De portretterte, 43 unge fra ulike deler av Norge, overlevde. De er takknemlige, men livene deres er forandret for alltid. Hendelsen har satt mange slags spor. I denne boka kommer de selv til orde med sine egne erfaringer, minner og betraktninger.

Andrea Gjestvang har møtt overlevende ungdommer i deres hjemlige miljøer. Gjennom fotografier og intervjuer dokumenterer hun livene deres etterpå. Følsomt beskrives den nye hverdagen, men også livet som ligger foran noen av dem som var ofre og øyevitner.

MIN MENING OM BOKEN:

Denne boken er kanskje én av mange som kanskje kommer med  «22 juli»  som tema  og etterfølgene av den. Den kunne lett gli inn i mengden av disse bøkene som allerede har kommet ut på markedet,men den skiller seg ut når det kommer til måten stoffet blir presentert på , som er ganske virkelighets nært . Denne boken gir oss ansikt til denne forferdelige hendelsen rystet Norge den 22.juli 2011.

Bilde og tekst smelter sammen da forfatteren gir oss lesere unike beretninger fra 43 unge som overlevde Utøya.  Historiene virkeliggjøres med forfatterens egne bilder etter møte med de 43.  Måten forfatteren presenterer bildene kombinert med tekstene gir leseren en sjelden leser opplevelse. Det var flere ganger jeg satt med en klump i halsen og tårer i øynene.

Boken er på 99 sider og de sidene flyr unna når du først setter deg ned for å lese den. Forfatteren har holdt seg litt på sidelinjen og er ikke så mye til stede annet ved innledningen og mot slutten av boken når det kommer til det tekstlige. Dette synes jeg er bra måte og heller la  de 43 unge fortelle sin egen historie.

Et bilde sier jo mer en 1000 ord og jeg synes denne boken er et viktig bidrag til de bøkene som handler om 22 juli. Absolutt en bok jeg kommer til å lese igjen og anbefale videre til både min familie,venner og folk som kommer innom biblioteket der jeg jobber.

Vet ikke helt hva annet jeg skal skrive om boken som ikke allerede er sagt. Det var en sterk leseopplevelse for min del og jeg slukte boken opp på en dag eller to. Denne boken står nesten på «heders» plass øverst i bokhylla mi. Kanskje en stille påminnelse at livet er skjørt og at man bør gripe det med begge hender når man har muligheten til det.

Har ikke du plukket opp boken ennå anbefaler jeg det!

Lest boken? Din mening?

5 kommentarer om “En dag i historien av Andrea Gjestvang

  1. Tilbaketråkk: Leseåret 2013 | I Ninas Bokverden

Legg igjen et svar rett under:

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..