Ønskemesterens datter : støv og stjerne skinn av Laini Taylor

Flat_ien_6544Tittel: Støv og stjerneskinn (Ønskemesterens datter bok nr 2)
Forfatter: Laini Taylor
Oversetter: Hilde Rød-Larsen
Original tittel: Blood and starlight
Forlag: Bazar forlag
Sjanger: Barn og ungdom
Innbinding : Innbundet
Språk : Bokmål
Sider:461
Kilde: Leseeksemplar

NB: Ikke les videre i denne omtalen om boken ettersom det kan hende komme spoilere hvis du ikke har lest bok nr 1 i serien. Les min omtale om bok nummer 1 i serien her!

OM BOKENS HANDLING:

Det var en gang kjærlighet oppstod mellom en engel og en djevel. De begynte å drømme om en verden uten blod og krig. Dette er ikke en slik verden.

Kunststudent og monsterlærling Karou har funnet svarene hun søkte. Nå vet hun hvem hun er og hva hun er. Men med denne kunnskapen kommer en annen sannhet frem. Hun har elsket en fiende, han sviktet henne og en hel verden måtte bøte for det.

I den åndeløst spennende fortsettelsen på Mørk engel må Karou bestemme seg for hvor langt hun er villig til å gå for å hevne sitt folk. Fylt av skjønnhet og umulig kjærlighet, hemmeligheter og vanskelige valg forteller Støv og stjerneskinn historien om Karou og Akiva. De befinner seg på hver sin side av en urgammel krig som nå våkner til live igjen og Karou må bygge en monsterhær i et land som består av støv og stjerneskinn.

MIN MENING:

Da denne boken dumpet ned i postkassen min for nesten 2 måneder siden hoppet jeg nesten av glede når jeg oppdaget hvilken bok som var i pakken. Jeg falt pladask for «Mørk Engel» som er første bok i serien og beit nesten negler i vente på forsettelsen. Kunne jo lest den på original språket,men når jeg først har begynt å lese en serie på norsk forsetter jeg med det også selvom vente tiden er leeenge. Nå over til en bok jeg slukte og likte!

I «Støv og stjerneskinn» som er forsettelsen på «Mørk Engel» møter vi nok igjen  Karou og hun har nå funnet ut alle svarene hun søkte i forrige bok. Hun er overvelmet av følelser som kanskje både stammer fra sitt tidligere liv som kimæren Madrigal og følelsen hun fikk for Akiva før hun fikk vite sannheten og når ønskebeinet knakk.  Krigen mellom serafene og kimærene har blusset opp igjen og denne gangen har begge sider fått blod på tann. Nå som  Brennstein er død må Karou overta hans jobb med å «gjennopplive» døde kimærerer som er falt for en serafs sverd. Nå står både Akiva og Karou på hver sin side av krigen ,og den skjøre kjærlighets historien som ble skapt mellom dem to i slutten av forrige bok trues  med å slites i stykker av gamle synder,forbudte følelse,svik og en drøm å skape en verden kimærer og engler(serfaer) kan leve sammen i.

Det var en gang en engel og en djevel som holdt et ønskebein mellom seg. Dets knepp delte verden i to

Som med den andre boken slukte jeg denne her hel,men kanskje ikke med den samme farten og lysten som den forrige. Vet ikke helt hva som var annerledes nå ifht forrige bok,kanskje det var lese situasjonen(eksamens stress) som gjorde at jeg la fra meg denne boka med en helt annen følelse enn forrige. Boka på 0ver 400 sider er skrevet med samme tekstflyt og Laini Taylor skriver like vakkert og poetisk som før. Kapitlene er ikke lange og kombinert med et flott persongalleri fører til at du som leser blir trukket inn i historien som kretser rundt Akiva og Karou.

Det var en gang en jente som bodde i et sandslott, der hun lagde monstre som ble sendt gjennom et hull i himmelen.

Det som jeg likte godt med historien var at vi både fikk tilbake blikk på ting som har skjedd når Karou var kimæren Madrigal,men også innblikk i historien fra andre øyne som f.eks kimæren Ziri. Zuzanna og kjæresten hennes for større rolle,og vi får et innblikk i serafenes liv og leve måte. Så denne boken er mer nyansert enn forrige med tanke på persongalleriet.  Men det er noe jeg ikke helt får satt fingeren min på som gjorde at jeg ikke var helt i den samme ekstase når jeg leste boka.  Kanskje det var bare meg og at lese prosessen var litt ødelagt av at jeg «stressleste» ettersom vi var midt inn i en hektisk periode med x antall innlevering og eksamens lesing eller at det var lenge siden jeg hadde lest «Mørk Engel». Men boken var ikke foruten sine tårer og snufsing underveis som den forrige ,og denne boka holder kanskje ikke den samme spenningskurven som forrige boken  så kommer de spenningstoppene inn i historieløpet tidsnok og fører til en bra flyt i teksten.

 

Så dette er en bok som vil få en fantasy elskers hjerte til å hoppe og trykke den sitt til bryst. Selvom spenningsmomentene ikke er like mange og intense som forrige bok med en dæsj mystikk rundt seg, bøter denne på med magisk,vakkert og poetisk språk som blir styrket av et godt persongalleri.Bunn og grunn anbefaler jeg hele serien og jeg gleder meg mye til den siste boken i triologien som kommer ut neste år.

Lest boka? Del gjerne din mening rett under !

Forfatter: I Ninas Bokverden

Jeg er en 28 år gammel kvinne fra Gjerdrum som elsker å fordype meg i bøkenes verden og levere beretninger fra de. Jeg jobber som barne- og ungdomsbibliotekar. Denne bokbloggen får du en god dose av bokomtaler,tips og boktemaer. Kontakt meg gjerne hvis du har noen boktips eller annet på : ninacg89@gmail.com

1 thought on “Ønskemesterens datter : støv og stjerne skinn av Laini Taylor”

Legg igjen et svar rett under:

