Hysj av Magnhild Wisnes

Tittel: Hysj

Forfatter:Magnhild Wisnes

Sjanger: Tegneserie / Grafisk roman

Forlag: Aschehoug

Utgitt: 2017

Sider: upag.

Språk: bokmål

Kilde: Lånt på biblioteket

Kort om boka:

Denne sommeren oppdager Hanna at hun ligger etter med alt: interesser, venner, kropp, gutter, ALT.

Winsnes skildrer overgangen fra barn til ungdom med stor humor og dypt alvor, gjennom ulike

situasjoner, møter og oppdagelser. Winsnes’ strek følger kameralinsen – hennes evne til å fortelle

historier med bilder er helt spesiell, og HYSJ er en grafisk roman som setter spor.

En vakker, humoristisk og sår fortelling om hemmeligheter (kilde).

Min mening om boka:

I den siste tiden har jeg slukt en del grafiske romaner og da jeg hørte om denne på Ungdomsbokgildet i Drammen forrige måned og så et par utsnitt av illustrasjonene, visste jeg at jeg måtte lese denne boka.

I boka følger vi Hanne og søskenbarnet Siv, en sommer. En sommer som har alle de rette premissene for at det skal bli en fin én. Men det viser seg at denne sommeren blir en hvor alt forandres mellom de to søskenbarna. En sommer som viser at mye kan skje på et år.

Vi lesere følger historien som utvikler seg stillferdig og sårt der vi ser forholdet mellom søskenbarna sakte, men sikkert forandre seg. Da fortalt med enkle og vakre illustrasjoner. Måten Wisnes velger noen ganger å fokusere på føtter, ansikt mimikk og miljøet rundt karakterene, gjør historien komplett.

Det er lite tekst, og dette er en historie som bæres av illustrasjonene og de gjenkjennbare situasjonene som kommer i overgangen fra barn til ungdom.

Denne boka ble jeg ferdig med for et par dager siden og den sitter fremdeles i meg. Det er lenge siden jeg har blitt fortapt i en grafisk roman , og dette er en jeg trygt kan anbefale videre til dem som vil lese en fin, skjør, vakker og til morsom grafisk roman om det å vokse opp.

Har du lest boka? Hva syntes du?

4 kommentarer om “Hysj av Magnhild Wisnes

  1. Det var et veldig fint cover på denne Grafiske romanen. Jeg liker denne sjangeren så jeg er glad for gode tips. Jeg liker også å lese de som er laget for ungdommer. 🙂 Ha en riktig fin adventssøndag, Nina.

Legg igjen et svar rett under:

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..