Mammas svik av Anne-Britt Harsem

mammassvikTittel: Mammas svik;datterens gripende historie fra Alvdal-saken og Gjerdrum

Forfatter: Anne-Britt Harsem
Forlag: Nova
Utgitt: 2012
Språk: Norsk(bm)
Format: Innbundet
Antall sider: 239
Kilde: Mottatt fra forlag

Om boken:

11. januar 2011 startet rettssaken i den mest alvorlige overgrepssaken vi har hatt i Norge i moderne tid, den såkalte Alvdal-saken. En sak som rystet hele landet, og som avslørte et pedofilt fellesskap i den lille kommunen i Østerdalen. På tiltalebenken satt et samboerpar, et naboektepar og en pensjonert lærer. De var tiltalt for grove overgrep, også mot egne barn. Men historien begynner ikke der. Historien begynner mange år tidligere. Den gang den hovedtiltalte kvinnen bodde i Gjerdrum kommune. Dette er historien til den hovedtiltalte kvinnens eldste datter.

MIN MENING OM BOKEN:

Denne boken ble ferdiglest før jul og etter siste side var vendt om var følelser om sinne overfor de som sviktet den mest gjeldende. Dette er en bok som er svært gjeldende og selvom den var vond å lese i den forstand når det gjald å lese om overgrep og svik, er det en bok jeg anbefaler videre

I boken «Mammas svik» som er skrevet av Anne-Britt Harsem bringer oss til Gjerdrum hvor vi følger Eline (bokens fortellerstemme) fra barnsbein til hun blir 12 år da hun blir forlatt av moren. Moren drar til Alvdal med Elines 2 andre søsken og derfra starter Elines kamp for å forstå moren,og hvorfor hun svek henne.

Jeg skal ikke fortelle noe særlig mer om selve handlingen og hva som vi får vite. Det er noe som må leses og det var noe som satte støkk i meg. Det var flere ganger hvor ting kunne bli oppdaget og Eline (senere hennes søsken) overgrep kunne bli stoppet. Med en mor som systematisk får det til å virke som om datteren forteller løgner og kombinasjonen av at folk ikke ville vite gjorde at dette kunne forsette . Det var selvsagt noen som sendte inn bekymringsmeldinger men den ble rotet bort av  Barnevernet som igjen skulle  være til det beste for barnet .Kanskje det står på at folk kanskje vegrer seg for å undersøke ting når det gjelder overgrep innefor de fire veggene og ellers.

Boken er videre delt opp i kapitler hvor vi følger Eline frem til nå tid og rettsaken som handlet om Alvdal og senere for overgrepene som skjedde i Gjerdrum. Selve språket i boken er bra og Eline pakker ikke inn ting ,og sier det som det er.

Boken er en slik bok du sitter med hjerte i halsen og tårene presser på. Dette er en bok som setter sine spor . Det er enkelte deler av boken hvor du kjenner sinne presser på og frustasjonen over enkelte hendelser. Både moren og søsteren min har lest boka , og de har også vært oppgitt over ting  i boka. .

Altså kort oppsummert er dette en sterk bok som forteller en ung jentes historie om overgrep og svik. Historien viser også hvordan Barnevernet sviktet der det gjaldt mest og hvordan ting kan eskalere seg.Dette er en historie til ettertanke og som jeg anbefaler videre til alle !

Jeg vil tilslutt dele noe  av Eline’s etterord :

«Til dere som har lest dene boken; dette er historien om en jente som aldri gav opp håpet og troen på en framtid. Vi må ikke glemme at det finnes barm der ute den dag i dag som har det vondt ,og som ikke tørr å si fra.

Jeg håper min historie kan være til hjelp for dere som har opplevd grusomme ting. Overgrep.Vold. Jeg forstår at livet kan bli for vanskelig for mange av dere. Dere er alle i hjertet mitt» s.239

Har noen andre lest boken? Din mening?

 

 

10 kommentarer om “Mammas svik av Anne-Britt Harsem

  1. astridterese

    Denne boken kjenner jeg at jeg ikke klarer lese. Jeg er en stor pyse når det gjelder barn som har det vondt, og tror det er best jeg lar være.

    SV.Det er helt klart at du ikke kan satse på å lese så mye før du er ferdig med skolen. Jeg husker spesielt da jeg tok Litteraturhistorie hadde jeg mer enn nok med det skolen ville jeg skulle lese 🙂 Ikke det, klassifisering og katalogisering krever sin mann (kvinne!) også 🙂

    1. Det skjønner jeg godt! Var en nokså sterk bok å lese.

      // Ja, det blir litt å gjøre ! Er noe bøker som blir lest innemellom,men ikke så mye:) derfor gleder jeg meg alltid til ferier. Selvom det ikke alltid «ferie» når det gjelder skole. hehe:) Er spent på Kog eksamens resultatene( kunnskapsorganisasjon og gjenfinning). På eksamen fikk vi kun klassifisering ( lage hierki, tesaurus og emneord) og del 2 gjaldt bare referanse og informasjonssøking.

      1. Ja, jeg kan tenke meg at det er en sterk bok og jeg håper å få lest den om ikke altfor lenge.
        Ønsker deg en herlig lørdagskveld 🙂

        Slett

  2. Har akkurat lest denne boken og den satte en skikkelig støkk i meg. Særlig ble jeg veldig forbannet på barnevernets arbeid med familien. Så mye kunne vært unngått! Men en veldig bra skrevet bok:) Måtte selvfølgelig pil lese over de verste sidene, ble så sterkt:) Ha en fin kveld!:)

    1. Helt enig. Ble innmari forbannet på barnevernet . Både i Gjerdrum og Alvdal. Boken satt virkelig støkk i meg også. Her i Gjerdrum nå begynner folk å bli nysjerrig på boken og det er mange som har vært innom for å låne den. Men vi har ikke fått den inn ennå.

  3. Tilbaketråkk: Brev til min datter ; datteren fra Alvdal-saken med gripende brev til sin egen datter av Anne-Britt Harsem | I Ninas Bokverden

Legg igjen et svar rett under:

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..