Fugl av Lisa Aisato

Layout 1 Tittel: Fugl
Forfatter: Lisa Aisato N`jie Solberg
Illustratør: Lisa Aisato N`jie Solberg
Utgitt:2013
Forlag: Gyldendal
Format: Innbundet
Språk: Norsk(bm)
Antall sider: 40 s.
Kilde: Lånt på bibliotek

OM BOKEN:

Lisa Aisato har laget en vakker og melankolsk bildebok, om en jente som skulle ønske hun kunne fly bort med fuglene når den kalde vinteren nærmer seg. Men for å fly som en fugl trenger man vinger, fjær og helst et nebb også. Med andre ord har jenta et ganske stort, og kanskje umulig, prosjekt foran seg. Men hvis man bare ønsker det hardt nok, og vil det sterkt nok, så kan man faktisk få det til. Selv om det skjer med bitte små fugletripp.

MIN MENING OM BOKEN:

Som en god del bokbloggere har jeg også fått lest boken «Fugl» av Lisa Aisato som er nominert til kortlisten (Bokbloggerprisen).Etter mye om og men fant jeg boken på høgskole biblioteket der jeg studerer og etter å lest boken på bussen på vei hjem fra skolen en dag for et par uker siden. Når jeg kom hjem den dagen greide jeg ikke å legge den fra meg og leste den et par ganger til.Det var noe med historien og det visuelle aspektet som gjorde at jeg ikke helt kunne legge den fra meg.

Historien følger vi en navnløs jente som vil så gjerne fly. Dette er det høyeste ønsket når hun blåser ut sine bursdagslys hvert år. Etterhvert tar hun motet til seg og spørr fuglene om hun kan få fly avgårde med dem. Men til svar for hun at hun ikke er fugl. Dette blir starten på en magisk og forunderlig reise.

Visuelt vakkert

Det som fenget meg aller mest med denne boken var det visuelle. Måten forfatteren har greid å få både tekst og bilde til å fungere ekspanderende (dvs at de utfyller hverandre). Det virker som om hun har brukt ulike teknikker for å lage bildene,og for meg virker det som øyene til både jenta og fuglene er «virkelig» og annet er tegnet. Jeg vil tørre å påstå der teksten ikke gir tyngde «sier» bildene det. Det er jo som man sier «bilder sier mer en tusen ord» og jeg vil si meg enig i det utsagnete her i forhold til boken. Andre visuelle virkemidler som er blitt brukt er ulike perspektiver. Blant annet fugleperspektiv, verdiperspektivering(det viktigste i fokus) og til tider froskeperspektiv. Alle de har sine funksjoner og skal få frem ulike følelsesreaksjoner hos lesere.

Layout 1

Frihetsfølelsen

Hvem har ikke hatt det ønsket om å fly? Fly avgårde til et varmere sted? Fly avgårde og vekk fra alle de problemene som tynger én? Det er nettopp denne følelsen jeg får etter å lest boken. Jeg føler den frihetsfølelsen eller trangen til det som bor inne i denne jenta. Som vokser seg sterkere og sterkere for hver side.

– Kan jeg være med dere? spør jenta.
– Nei, sier fuglene, du er altfor stor og tung til at vi kan bære deg. Hadde du bare lignet en fugl og hatt vinger selv så…

Sterk historie

Selvom boken ikke er stor med tanke på antall sider veier både historien og det visuelle opp for det. Du kan ikke unngå etter å lest boken og sitte igjen med en liten klump i halsen , og tårer i øyene. Historien viser også hvis du bare ønsker det sterkt nok får du det til og det er ikke noe galt å drømme stort. På Gyldendal står det at denne boken passer for de i aldersgruppen 3-6 år ,men jeg føler den likeså passer til eldre barn opptil slutten av barneskolen og mer. Noen ganger føler jeg disse «aldersgrupperingene» forlagene kan bli en slags «tvangstrøye» og at folk ikke vil lese den pga de er ikke rett gruppe. Men jeg forstår at til tider er bra med en viss anslag av alder ,men kanskje mer som en veiledende aldersgruppe.

Men nå skal jeg ikke skravle mer om det,men les boka! Nyt den og spre den videre!

Lest boken? Din mening?

Legg gjerne igjen link til din omtale hvis du har skrevet om den! Så lager jeg en liten minilenkeliste innlegget her!

4 kommentarer om “Fugl av Lisa Aisato

  1. Tilbaketråkk: Lisa Aisato: Fugl | Karis bokprat

  2. Jeg leste(og nominerte) Fugl i fjor, men jeg har enda ikke blogget om den. Det skal jeg forsøke å få gjort før mars måned er her. Målet er å få kjøpt inn boka denne i helga. Eksemplaret jeg hadde var lånt fra biblioteket, og dette er ei sånn bok man bare må å ha i bokhylla. Fine, fine boka!

    Det du sier om forlagets målgruppe er jeg 100 % enig i. Denne boka har noe for enhver aldersgruppe tenker jeg. Man legger merke til forskjellige ting ettersom hvor man er i livet 🙂

  3. Tilbaketråkk: Samleinnlegg: Billedbøker #1 | I Ninas Bokverden

Legg igjen et svar rett under:

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..